Fr
Close

MEDIA

Zand, door Griet Byl (MM)

Zondag 9 Mei 2021

Zand, door Griet Byl (MM)

“Je krijgt deze advertentie te zien omdat je alleen woont met je rosse kater. Je bent verknocht aan je thuisstad, maar op zoek naar een huis in Zuid-Spanje. Je koestert een grote voorliefde voor bloemen, reizen en boeken. Je bent vegetarisch, heteroseksueel en van middelbare leeftijd. Je houdt van Ierse single malt en stevige live muziek, maar hebt een matineeabonnement op de opera.”

Als het aan berichtendienst Signal had gelegen, hadden sommigen onder ons een vergelijkbare en toch behoorlijk persoonlijke tekst als bovenstaande in advertentievorm kunnen zien verschijnen op hun Instagram-feed. De alternatieve sociale berichtendienst die van privacy zijn stokpaardje maakte, kocht immers een heuse reclamecampagne op basis van gebruikersgegevens. Die wilde hij uitrollen om op beklijvende wijze aan te tonen hoeveel het netwerk van Zuckerberg en zijn filialen van ons weten.

“Bedrijven zoals Facebook bouwen geen technologie voor jou, ze bouwen technologie voor je gegevens’, schreef Signal. En die worden vervolgens voor grof geld verkocht aan targettende adverteerders. Naar verluidt kregen de desbetreffende gebruikers de advertentie echter nooit te zien, omdat Facebook de campagne geblokkeerd zou hebben nog voor ze kon worden uitgeleverd. De aantijging werd ondertussen door een woordvoerder ontkend: het zou gaan om een PR-actie van Signal dat aldus zijn eigen alternatieve troeven inzake privacy in de verf wilde zetten. Wat overigens uitstekend lukte, want de hele kwestie – waar of niet - genereerde wereldwijd flink wat aandacht in de media.

Ze raakte immers een gevoelige en zeer herkenbare snaar. Allemaal worden we elke dag wel minstens een keer geconfronteerd met het bewijs dat onze gegevens gebruikt worden om ons schoenen, jurkjes en vakanties aan te prijzen. Die we meestal trouwens net hebben gezocht of gekocht. Privacy is inderdaad nog steeds een betrekkelijk begrip op de sociale media – en online in het algemeen. Ondanks veelvuldige pogingen orde op zaken te stellen via op voorhand voorbijgestreefde regels en richtlijnen, zijn lekken en misbruiken er schering en inslag. En ook al roepen de sociale media zelfregulerende Oversight Boards in het leven, transparantie blijft er ver te zoeken.

Maar het allerstrafste is dat we dat weten. Al lang en allemaal, of we nu consument, adverteerder of mediaprofessional zijn. En toch blijven we vrolijk onze levens delen online, blij met de likes en comments die we er geven en krijgen. Ook advertenties op Facebook blijven als zoete broodjes verkopen. Volgens de laatste cijfers draaide Facebook tijdens het eerste kwartaal een omzet van meer dan 26 miljard dollar, een stijging van 48% tegenover vorig jaar. Een stijging die het verklaart door een hogere gemiddelde prijs per advertentie en een toegenomen aantal ad impressies. Het zijn cijfers waar de lokale uitgevers ondanks hun doorgedreven, zowel individuele als sectoriële inspanningen, toch nog een punt kunnen aanzuigen. Wordt het dan geen tijd dat we onze kop uit het zand halen en in actie schieten?

Archief / MEDIA