Fr

PARTNER CONTENT

Duivelse plannen, vol 5: acht Franstalige kijkers op tien waren van de partij in 2016

Dinsdag 4 Mei 2021

Duivelse plannen, vol 5: acht Franstalige kijkers op tien waren van de partij in 2016

Gedurende tien weken, in de aanloop naar het EK 2020, brengt deze wekelijkse rubriek je belangrijke informatie over de acties van RMB en zijn partners om dit grote voetbalevent te coveren, en over de kansen voor merken die zich hiermee willen associëren.  

Het EK 2020 staat voor 51 wedstrijden van 11 juni tot 11 juli. Het tornooi waar de Rode Duivels tot de grote favorieten behoren, wordt integraal uitgezonden door de RTBF (La Une, Tipik en Auvio).     Voor het laatste EK was onze nationale ploeg niet meer gekwalificeerd geweest sinds 2000. De aanwezigheid van de Rode Duivels in Frankrijk kon dus rekenen op het enthousiasme van heel België en de bereikcijfers schoten omhoog, telkens onze spelers een voet op het veld zetten.  

België schopte het tot in de kwartfinale en speelde in totaal vijf wedstrijden. Die werden elk gemiddeld gevolgd door 1,546 miljoen Franstalige kijkers. Dat was 205% meer dan het gemiddelde bereik van de andere wedstrijden tijdens het tornooi. Dit extra bereik blijkt op alle doelgroepen en lag bijzonder hoog bij de vrouwen.  

  • Totaal aantal kijkers: +205% 
  • 15-54-jarigen: +210% 
  • 15-34-jarigen: +177% 
  • Mannen 18-54 jaar: +164% 
  • Vrouwen 18-54 jaar: +284% 
De marktaandelen van de wedstrijden van de Rode Duivels overtroffen 80%. Met andere woorden, bijna 8 kijkers op 10 die voor televisie zaten, stemden tijdens de wedstrijden van de Belgen af op de RTBF.

Het gemiddelde marktaandeel van deze wedstrijden ligt veel hoger dan dat van de andere wedstrijden. Het ligt zelfs meer dan dubbel zo hoog op de 15-54-jarigen.
In totaal bereikten de vijf wedstrijden van de Duivels 71% van de Franstaligen, wat overeenkomt met zo'n 3,191 miljoen individuen. Het zuidelijke landsgedeelte leefde helemaal live mee op het ritme van onze nationale voetballers. Het live bereik en het live+uitgesteld bereik zijn bijna identiek.  

Zoom op deze 5 voetbalhoogtepunten:
De wedstrijden van de Rode Duivels hebben ook de live streaming bereikcijfers van de RTBF op Auvio een boost gegeven.  

Vergeleken met de vijf beste niet-Belgische wedstrijden trokken die van de Rode Duivels 22% extra bezoekers.  

Op televisie is het bereikrecord van 2016 in handen van de wedstrijd België-Italië (maandag 13 juni, 21u), maar de wedstrijd tegen Ierland (zaterdag 18 juni, 15u) pakt de eerste plaats op Auvio met meer dan 73.000 unieke bezoekers.  

Meer info hier.  

Bron Casterstats - VU/Live 16

Archief / PARTNER CONTENT