Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: de onverwachte impact van corona op de luisterduur

Zaterdag 1 Mei 2021

Seen from Space: de onverwachte impact van corona op de luisterduur

Het CIM publiceerde vorige week de tweede golf van zijn radiobereikstudie in coronatijd. De eerste, gespreid over de eerste helft van 2020, omvatte de periode van de eerste lockdown. De tweede gaat over de periode van september 2020 tot februari 2021 en weerspiegelt waarschijnlijk nog meer de gevolgen van de pandemie. Uiteraard zou het gepast zijn het instituut een dikke pluim te geven vanwege de relatief stabiele resultaten die het kon publiceren, ondanks het feit dat de belangrijkste methode voor de rekrutering van respondenten (persoonlijke interviews) gedurende een groot deel van de field onmogelijk was. Maar daar gaat het vandaag niet over.

Denk terug aan een jaar geleden. Met het plotselinge einde van professionele en privéverplaatsingen, met uitzondering van 'essentiële' trips naar de winkel, hadden veel waarnemers aangekondigd dat de radioconsumptie waarschijnlijk, zo niet zeker, zou afnemen. Geen files, geen lange ritten meer, dus dalende radioconsumptie in de auto en in het algemeen. Maar met deze tweede onderzoeksgolf, die in grote lijnen de vorige bevestigt, staat het vast dat de algemene luistercijfers, de dagelijkse penetratie en luisterduur niet gezakt zijn.
In Vlaanderen wordt nog net zo vaak en net zo lang geluisterd. Aan Franstalige kant zijn de momenteel gerapporteerde bereiksniveaus niet ongezien en ligt de luisterduur boven de drie uur per dag, ondanks een licht dalende trend.

Anderzijds heeft de online radioconsumptie zich, vooral in het noorden van het land, duidelijk ontwikkeld tijdens de lockdown, met een ongekend bereik (20%) tijdens de laatste golf van het onderzoek. Met 15% van de luistertijd op internet brak ook het zuiden van het land een record, hoewel de trend niet zo duidelijk is.

Dus ja, het verplaatsingsverbod heeft een impact gehad op het luistervolume in de auto. In Vlaanderen ging het aandeel van 16-17% van het totaal naar 13-14%. Bij Franstaligen vertegenwoordigt de auto nu 19% van de totale luistertijd, 2 punten minder dan voorheen.
De verrassing komt van binnenhuis. Het thuis luisteren dat al het leeuwendeel vertegenwoordigde, is nog toegenomen tijdens de lockdowngolven van de radiobereikstudie en vertegenwoordigt nu ongeveer twee derde van het totale volume.

Wie dus een dalend radiobereik tijdens de lockdown verwachtte, had het bij het verkeerde eind. De luisteraars hebben gewoon hun gewoonten aangepast.  De post 'op het werk' voor radio luisteren is niet echt gedaald in Vlaanderen en zakte in het zuiden enkel tijdens de laatst beschikbare golf. Je kunt je natuurlijk afvragen of wie telewerkt "thuis" of "op het werk" naar de radio luistert. Bepaalde CIM-respondenten hebben zich dat ongetwijfeld afgevraagd, maar het komt niet aan bod in de methodologie.

Archief / INTELLIGENCE