Fr

ASSOCIATIONS

BMMA verlengt het experiment met zijn 'TV Lunches'

Donderdag 29 April 2021

BMMA verlengt het experiment met zijn 'TV Lunches'

We weten het nog. Om zich te onderscheiden van de Teams- en Zoom-meetings die we elke dag uitzitten, startte de BMMA begin dit jaar een partnerschap met LN24 voor de rechtstreekse uitzending van zijn Lunches.  

Na de laureaten van de eerste Belgian Marketing Awards waarmee de formule in januari aftrapte, is het nu de beurt aan Christian Van Thillo (DPG Media) en Guillaume Boutin (Proximus).  

Op dinsdag 4 mei komt dit charismatische duo het een uur lang hebben over 'local', voor een speech onder de goedgekozen en welluidende titel 'Local is the new Global?'? Het onderwerp is niet alleen trending, maar ook nauw verbonden met de actualiteit van hun bedrijf.  

Bij wijze van inleiding bij deze topontmoeting hadden we een gesprek met Valérie Janssens (RMB), die als VP van de BMMA instaat voor de aansturing van de TV Lunches, en Hugues Rey (Havas Media), voorzitter van de jarige vereniging.
Gezien de context zetten jullie de 'remote' formule voort. Naar verluidt zijn jullie ervan overtuigd dat dit experiment jullie in staat zal stellen de BMMA een nieuw elan te geven.  

Hugues Rey: Allereerst waren we erg blij met het resultaat van de eerste editie en de feedback die ze genereerde. En dat geldt ook voor ons partnerschap met LN24. We gaan de formule verder verbeteren, meer bepaald wat de aankleding van het programma betreft, aangezien we kunnen spreken van een echte tv-show.
Het voordeel van deze formule is dat ze zowel de organisatoren als de sprekers 'dwingt' om zich beter voor te bereiden, om meer naar de essentie te gaan. Dat heeft een effect op de kwaliteit van de inhoud.  

We willen van deze nieuwe ervaring gebruikmaken om sets aan te bieden die inspelen op de actualiteit, met ongeziene content, en met sprekers die dingen te vertellen hebben. Uiteraard is dat het geval met Christian Van Thillo en Guillaume Boutin. De volgende lunch zal in dezelfde geest zijn. Hij staat al gepland voor juni.

Welke thematieken zullen binnenkort aan bod komen?  

Valérie Janssens: Het lokale aspect zal de rode draad zijn doorheen al onze afspraken voor 2021. Naast deze eerste lunch die local bekijkt doorheen de bril van de nationale spelers, wil de BMMA de lokale spelers ook andere waarden en inzichten aanreiken. We willen onze community openstellen voor nieuwkomers, voor de hele lokale economische structuur die nog vertrouwd moet raken met nieuwe marketing- en managementtechnieken, en die de BMMA vandaag nog niet noodzakelijk bereikt.  

De transformatie van het vak impliceert dat we steeds meer directe relaties hebben met al deze kmo's en we voelen dat we op dit niveau aan hun behoefte kunnen beantwoorden, binnen een platform als de BMMA, om ervoor te zorgen dat deze marketing- en managementtechnieken ingeburgerd geraken in deze bedrijven.  

In dat verband hebben we het gevoel dat deze lunchformule, opgevat als een tv-show, een heus product voor kmo's kan worden, een product waarmee ze gemakkelijker toegang hebben tot onze community.  

Hugues Rey: Het audiovisuele formaat is narratief gezien heel toegankelijk. Het past perfect bij onze missie - inspireren en ontdekken - en stelt ons tegelijk in staat om het kader als 'club voor ingewijden' dat nieuwkomers soms kan afschrikken, te verlaten. Wat nieuwkomers soms kan afschrikken.  

Kortom, ondanks de gezelligheid van klassieke Lunches die we hierbij missen, blijkt deze formule die we gaan verfijnen een ongelooflijke kans inzake.  

Gaan jullie het experiment het hele jaar aanhouden?  

Wellicht. Op lange termijn is het heel waarschijnlijk dat we beide formules parallel zullen ontwikkelen.  

Valérie Janssens: Ook al missen we de fysieke events - die we natuurlijk opnieuw zullen lanceren zodra de situatie het toelaat. Maar we zijn er inderdaad van overtuigd dat deze formule met een tv-set ons in staat zal stellen om de BMMA opnieuw uit te vinden en nieuw leven in te blazen.  

Overigens moeten we ook toegeven dat het concept bijzonder aantrekkelijk blijkt bij de sprekers. Dat is nu eenmaal de magie van tv! (glimlach). 't Is niet elke dag dat we de kans krijgen om Christian en Guillaume 50 minuten samen te zien discussiëren!  

Hadden jullie hen gekozen voor het RTL-dossier voorpaginanieuws werd?  

Natuurlijk. De actualiteit komt ons goed uit en het is duidelijk dat we dit dossier zullen aankaarten, maar dat is niet het hoofdonderwerp. Het echte onderwerp, waarvoor we ze hebben uitgenodigd, is local: wat zijn de mogelijke strategieën als we onze lokale wortels willen versterken? Wat houdt dat begrip precies in? We zullen proberen deze vragen te verduidelijken.  

Hugues Rey: Ontegensprekelijk is local een onderwerp waarmee merken zich tegenwoordig kunnen onderscheiden. 

Wacht niet als je het debat 'Local is the new Global' wilt bijwonen. Inschrijven kan hier.




Archief / ASSOCIATIONS