Fr

INTELLIGENCE

Fjord Trends 2021 : Tomorrow never dies

Zaterdag 1 Mei 2021

Fjord Trends 2021 : Tomorrow never dies

Elk jaar identificeert Fjord, het design en innovation team van Accenture Interactive, de nieuwste ontwikkelingen inzake business, technologie en design. Het analyseert hoe bedrijven en merken hiermee omgaan en blikt vooruit naar de toekomst.

2020 dwong ons te experimenteren en nieuwe oplossingen en gewoonten aan te nemen. Het veranderde de manier waarop we leven, met elkaar omgaan, werken, leren, winkelen, spelen. Wat zijn de kritische factoren die menselijke ervaring en technologie zullen beïnvloeden in het komende jaar? Mark Curtis, Head of Innovation and Thought Leadership, Lansen Walraet, Design Lead en Gert Pauwels, Managing Director Kunstmaan | Accenture Interactive, vatten de diepgravende veranderingen die in 2021 hun stempel zullen drukken op de rest van de eeuw samen in zeven trends.

Trend 1: Collective displacement

Door corona onderging de hele wereld een collectieve verplaatsing: hoe en waar we dingen doen, is grondig veranderd. “Gedurende eeuwen gingen mensen naar buiten om dingen te doen en te halen, vanuit hun thuisbasis: je ging uit eten op restaurant, naar de film in de bioscoop, naar de les op school en naar je werk op kantoor”, aldus Mark Curtis. “Heel die flow werd vorig jaar omgekeerd. Met het bureau bestond een groot deel van onze activiteit er vorig jaar dan ook uit onze klanten te helpen dingen naar mensen toe te brengen.” De vraag nu is wat er zal blijven hangen van die omgekeerde flow, bijvoorbeeld met de food delivery van restaurantkwaliteit.”

Trend 2: Do it yourself innovation

Innovatie wordt niet alleen gestimuleerd door technologie en devices, maar ontstaat ook uit menselijke vindingrijkheid in uitdagende omstandigheden. Lansen Walraet: “De belangrijkste skill die acuut noodzakelijk is tijdens deze crisis is het aanpassingsvermogen aan verandering. En de afbraak van silo’s tussen de verschillende disciplines. Dat impliceert enerzijds de vorming van crossfunctionele teams en anderzijds dat communicatie en marketing een onderdeel moeten zijn van het product design.” De ecosystemen van ons vak worden complexer, digitaler en ervaringsgerichter. “Dat heeft een impact op de manier waarop we intern functioneren, maar ook op de vormgeving van de beleving voor de doelgroepen”, zegt Gert Pauwels. “Bureaus moeten hun communicatie daaraan aanpassen.”

Trend 3: Sweet teams are made of this

Dat mensen de afgelopen maanden massaal van thuis uit gewerkt hebben, heeft een fundamentele impact op het evenwicht in de verhouding tussen werkgever en werknemer, tussen wat ze elk geven en nemen. Bovendien is het belang van fysieke nabijheid en de interactie die daaruit voortvloeit extra duidelijk geworden. Voor het professionele gedeelte werkten de digitale alternatieven uitstekend; voor de informele contacten helemaal niet. Die troef van het ‘fysieke’ kantoor werd niet overgenomen door het virtuele kantoor, terwijl teams nochtans wel moeten kunnen connecteren.

“Een van de voornaamste aspecten die we moeten proberen te begrijpen, betreft de implicaties van de pandemie op de verhoudingen tussen de generaties op de werkvloer”, aldus Mark Curtis. “We weten nog niet wat voor effect dit zal hebben, noch op de nieuwkomers die binnen enkele jaren de werkvloer zullen betreden met het gevoel dat ze hun diploma niet echt verdiend hebben omdat ze amper examens hebben moeten afleggen of die geen kans gehad hebben om bepaalde skills in de praktijk aan te leren, noch op de millennials die hun jonge kinderen moesten combineren met hun drukke job op een klein appartement. Misschien zien we door de pandemie wel de grootste generatiekloof ontstaan sinds de jaren 1960.”

Trend 4: Interaction wanderlust

Omdat we talloze uren voor schermen doorbrengen om met de wereld te communiceren, worden we getroffen door een zekere monotonie, door het inwisselbaar design van veel digitale tools. Tegelijk worstelen we met schermvermoeidheid. Organisaties moeten dan ook het ontwerp, de inhoud, het publiek en de interactie van al die digitale devices heroverwegen, om meer opwinding, vreugde en serendipiteit in schermervaringen te injecteren. Lansen Walraet: “Meer algemeen gaan we de komende drie jaar veel moeten nadenken over hoe interacties er moeten uitzien, binnen bedrijven, maar ook tussen bedrijven en hun klanten.”

Trend 5: Liquid infrastructure

De collectieve verplaatsing waarover we het al hadden, veranderde de manier waarop mensen producten en diensten ervaren en in handen krijgen. De supply chain moet aan nieuwe eisen voldoen. Organisaties zullen bijvoorbeeld al hun fysieke assets moeten evalueren en zich moeten proberen te onderscheiden in de laatste luttele stappen voor de aankoop.

Trend 6: Empathy challenge

De bezorgdheid over ongelijkheid nam in 2020 snel toe, wat een uitdaging voor organisaties vormde en vragen opriep over hoe ze zouden moeten reageren. Bedrijven hebben een nieuwe aanpak nodig die pragmatisme combineert met empathie, en die ervoor zorgt dat ze hun intenties om goed te doen, waarmaken. “Purpose staat al een tijdje op de agenda, maar in plaats van hierover te communiceren, kunnen merken komen met producten die echt een verschil kunnen maken en de doelgroep echt helpen. En dan de communicatie uitwerken die erbij hoort”, aldus Lansen Walraet.

Trend 7: Rituals lost and found

De pandemie en de daarmee samenhangende maatregelen verstoorden zowat alle vertrouwde rituelen die nochtans fundamenteel zijn voor de meeste mensen. Merken en bedrijven moeten dan ook nagaan hoe ze kunnen helpen bij het ontwikkelen van nieuwe manieren waarop mensen het hoofd kunnen bieden aan deze crisis en opnieuw met elkaar kunnen verbinden. “Rituelen geven een individu, gezin of gemeenschap body, fiber. Het zijn ankerpunten voor het leven. Die waren weg of anders. Sommige nieuwe rituelen zullen blijven hangen. Die creativiteit zal blijven doorwerken. En ze zijn belangrijker dan ooit. Daar ligt een gigantische kans voor merken”, besluit Gert Pauwels.

Archief / INTELLIGENCE