Fr

INTELLIGENCE

Uitgevers verkiezen eigen en contextuele data als alternatief voor third party cookies

Maandag 26 April 2021

Uitgevers verkiezen eigen en contextuele data als alternatief voor third party cookies

Volgens een onderzoek dat Teads voerde bij zijn partners-uitgevers (zelf in te vullen vragenlijst online, 451 respondenten uit 52 landen van maart tot april), is 65% van hen niet van plan meer gebruik te maken van log-ins als alternatief voor third party cookies. Dat heeft te maken met het risico dat het de gebruikerservaring zou kunnen verstoren en een impact hebben op trouw en traffic. Op korte termijn zeggen de uitgevers dat ze liever meer gebruikmaken van hun eigen data (27%) en contextuele gegevens (27%), voor universele ID’s (22%) en de Privacy Sandbox van Google (18%).
 
Wat de Franse en Belgische uitgevers betreft (respectievelijk 45 en zes deelnemers, van wie de reacties samengevoegd werden), toont de studie aan dat die een goed algemeen inzicht hebben in de veranderingen die het einde van de cookies zal veroorzaken. Ze wijst er ook op dat de meerderheid van hen zich zorgen maakt over de mogelijke impact van de verdwijning van cookies van derden (maar ook van IDFA of Device ID's) op hun advertentie-inkomsten, en dat deze angst zich sterker manifesteert dan in andere landen.
 
Toch werkt minder dan de helft intern proactief aan een alternatief. De reden hiervoor is het gebrek aan informatie over alternatieven, met uitzondering van de Google Privacy Sandbox, dat een grote bekendheid geniet.
 
Nog een opmerking: ook al is de strategie om het gebruik van logins te verhogen duidelijker in België en Frankrijk dan in andere landen, toch zijn uitgevers zich bewust van de uitdaging die de technische implementatie en het beheer van deze logins met zich meebrengen. Ze zien ook de mogelijke gevolgen voor hun mogelijkheden om inkomsten te genereren.
 
De studie besluit met de behoefte aan ondersteuning die de overgrote meerderheid van uitgevers verwacht om deze uitdagingen aan te kunnen. Teads maakt van de gelegenheid gebruik om de start van een speciaal twaalf maandelijks programma aan te kondigen. Dat bestaat uit educatieve sessies, tests en learn modules met zijn eigen cookieloze oplossingen.

Archief / INTELLIGENCE