Fr

TRAINING&BOOKS

Als de wereld van VUCA verschuift naar BANI

Zondag 25 April 2021

Als de wereld van VUCA verschuift naar BANI

Intrigerende titel, hè? Hij verwijst naar het webinar rond ‘Servant Leadership in een veranderende wereld’ dat de Virtuology Academy onlangs organiseerde voor een vijftigtal bedrijfsleiders van BNP Paribas in Singapore. Tekst en uitleg door Alain Heureux, general manager van de academie in kwestie.
 
Over het webinar zeg je dat je de deelnemers inspireerde op basis van het BANI-concept. Kun je voor wie niet vertrouwd is met de visie van futurist Jamais Cascio uitleggen wat dat woord precies betekent?
 
Cédric Donck (de oprichter van de Virtuology-groep, nvdr) en ik geven opleidingen die gericht zijn op innovatie en transformatie: hoe een innovatiestrategie ontwikkelen, hoe je die kunt gebruiken om het bedrijf te transformeren, te reageren op disruptie, enzovoort. Bij BNP, maar ook bij Engie, Axa, Saint Gobain, enzovoort. Daarbij stootten we op dit nieuwe acroniem dat steeds vaker opduikt in directiecomités, en de fakkel overneemt van VUCA.
 
VUCA (wat staat voor Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity, nvdr) is een term die voor het eerst verscheen in het Amerikaanse leger en veel wordt gebruikt sinds de jaren tachtig. Hij onderstreept de moeilijkheid om goede beslissingen te nemen in een context van frequente veranderingen die zich vaak bruusk voordoen en erg verwarrend kunnen zijn. Maar vandaag volstaat dit frame niet langer, om te begrijpen wat er gebeurt in een wereld die ronduit chaotisch is, een wereld die situaties creëert waarin de resultaten niet alleen moeilijk te voorspellen, maar zelfs totaal onvoorspelbaar zijn. Een wereld die niet alleen dubbelzinnig is, maar ook onbegrijpelijk. Omdat we ingehaald zijn door de klimaatcrisis en door de pandemie.

Om de toekomst te begrijpen reikt Jamais Cascio ons dus het concept van BANI aan: Brittle, Anxious, Non Linear, Incomprehensible.
 
Je zegt dat VUCA en BANI in feite de ‘burning ground’ van jullie opleidingen vormen.
 
Dat is het precies: zijn we het erover eens in te zien dat de wereld waarin we leven (niet) op het punt staat te verdwijnen? Zijn we het erover eens dat onze bedrijfsleiders voortaan hun koers moeten bepalen in onzekerheid? En van daaruit, wat voor nieuwe visie op een meer menselijk leiderschap moet er ontstaan? Eentje die meer ten dienste staat van talenten, met meer ruimte voor autonomie, zelfmanagement, eigen waarden, enzovoort.
 
Dit is het thema van ‘Servant Leadership’, het webinar dat we onlangs in Singapore gaven voor BNP Paribas APAC en dat zelf een inleiding is op een tweedaagse workshop. Een training voor senior executives waarin we hen helpen te begrijpen welke nieuwe vaardigheden nodig zijn om door deze dubbelzinnige tijden te navigeren.
 
De ambitie is ook om het ontwerp van het nieuwe bedrijfsmodel van hun organisatie te faciliteren. Het is dus een workshop die gericht is op het herdefiniëren van de leiderschapsstijl in het tijdperk van kunstmatige intelligentie, generatie Z op de werkvloer en economische of maatschappelijke turbulentie.
 
Nog een boodschap voor onze lezers?
 
Breng ongeveer vijftig van uw medewerkers samen in een Zoom, Teams of andere virtuele ruimte, en we zetten de context uiteen waarin ze zich kunnen voorbereiden op een - hybride - terugkeer naar kantoor.

Archief / TRAINING&BOOKS