Fr

MEDIA

Local is the new Global: hoe dichter hoe liever?, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 25 April 2021

Local is the new Global: hoe dichter hoe liever?, door Fred Bouchar (MM)

“In de huidige economische context is er naast een openbare operator die volgens mij belangrijk is, plaats voor maar een of zelfs twee belangrijke lokale spelers. Dat impliceert dus een mediaconsolidatie en -concentratie. Vandaag kijken we met RTL (Group, nvdr) op verschillende markten hoe we ons met een andere speler kunnen associëren om een grote lokale kampioen te zijn", aldus Philippe Delusinne enkele weken geleden op LN24.
 
Over de verkoop van RTL België trekt de CEO van RTL Belgium zich niets meer aan van eventuele speculaties: “Er werd een bank gemandateerd, maar dat RTL te koop staat wil niet zeggen dat het ook verkocht zal worden. Er wordt enkel verkocht als er een interessante kandidaat opduikt voor de overname van RTL in België.”
 
Terloops herinnert hij eraan dat het bedrijf rendabel is: “We vertegenwoordigen een echte waarde bij RTL. Deze waarde betreft drie elementen: de resultaten – met een winst van 16 miljoen voor belastingen, de mensen die daarachter zitten en tot slot zijn we ervan overtuigd dat we voor de vijf komende jaren het vooruitzicht hebben te evolueren naar een bedrijf dat tegelijk blijft inzetten op lineaire televisie en technologische ontwikkeling, een performant bedrijf inzake bereik en dat financieel gezond is.”
 
De waarde van RTL België hangt ook samen met de merken van de groep, zowel op televisie als op de radio. Dat deze merken dichtbij hun publiek staan, staat als een paal boven water. Deze nabijheid is een fundamenteel onderdeel van het DNA van de groep. Ook daarover had Delusinne het uitgebreid.
 
Go Local is the New Global?’ doopt de BBMA het onderwerp van zijn volgende Lunch. Het vraagteken is in feite overbodig. Net zoals de nabijheid waar de CEO van RTL Belgium prat op gaat, is de proximiteit van de lokale spelers met hun publiek de beste troef tegenover de giganten van het net. Dat is wellicht ook de boodschap die Guillaume Boutin en Christian Van Thillo zullen verkondigen.
 
Het zal des te interessanter zijn, omdat beide sprekers geïnteresseerd zijn in het RTL-dossier in al zijn facetten. Want ook hier heeft de uitdaging te maken met nabijheid. België ligt tussen Frankrijk en Nederland, en niet alleen geografisch.
 
Het is geen geheim dat DPG Media aast op RTL Nederland om zijn crossmediale model te exporteren. Maar zoals onze collega van Standaard, Pascal Dendooven, in een uitstekend artikel over het onderwerp samenvat, moet Van Thillo's groep het opbod van internationale reuzen Vodafone en Liberty Global vrezen. Die zijn al in Nederland aanwezig, via hun joint venture VodafoneZiggo. Liberty is overigens aandeelhouder van Telenet, zelf medeaandeelhouder van Ads & Data, en dus partner van Proximus en Mediahuis, de concurrent van DPG in België en Nederland, en ook op zoek naar ontwikkeling in deze markt.
 
Maar er is meer. Het lot van RTL Belgium hangt ook gedeeltelijk samen met dat van M6, gezien het gewicht van de programma's van de Franse groep in de programmering van de Belgische zenders. Als er een koper in Frankrijk is, zal hij dan geïnteresseerd zijn in het verlengen van de samenwerking tussen M6 en RTL Belgium? Ja,  wellicht wel, als het een groep als TF1 is, gezien de nabijheid van de Belgische markt. TF1, dat ook de garantie zou kunnen bieden dat het merk van zijn Belgische regie IP Belgium behouden blijft.
 
Want meer dan de hoogst onwaarschijnlijke verdwijning van het RTL-merk in België, roept het IP-merk vragen op. Ondanks de waarde ervan, is het risico dat de regie zal opgaan in een in een veel grotere structuur reëel, als er een Noord-Zuid joint-venture komt, zoals een tandem Rossel-DPG, zoals L 'Echo suggereert.
 
Ook dat is een uitdaging wat proximiteit en ‘Local is the new Global’ betreft. “Als er morgen een commerciële entiteit zou zijn die het noorden en het zuiden verkoopt, denk ik dat dat inderdaad positief zou zijn voor de markt”, zei Delusinne nog.

Archief / MEDIA