Fr

MEDIA

Kunnen nieuwsmedia de sociale media mijden?, door Griet Byl (MM)

Zondag 18 April 2021

Kunnen nieuwsmedia de sociale media mijden?, door Griet Byl (MM)

In maart 2019 besloot Stuff, de grootste nieuwssite van Nieuws-Zeeland, na de livestream van de vreselijke terreuraanval in Christchurch op Facebook, niet meer te adverteren het sociaal netwerk. Een jaar later bleek de beslissing weinig of geen impact te hebben gehad op het bereik van de nieuwssite.

In juli 2020 besloot CEO Sinead Boucher bij wijze van experiment om ook geen content meer op Facebook te publiceren. Wat bleek? Ook dat had op het eerste gezicht geen rampzalige impact op de traffic naar de website. “Zeven maanden later kunnen we stellen dat onze afwezigheid op Facebook ons tussen 5 en 10% groei gekost heeft”, aldus de CEO in het webinar dat ze begin deze lente presenteerde voor het Reuters Institute.” Tegelijk nam de rechtstreekse en search traffic naar Stuff zelfs toe. Bovendien kon de beslissing rekenen op heel wat positieve reacties bij het publiek.

Met deze toch wel ongebruikelijke ingreep wilde Boucher onder andere meer focussen op vertrouwen als centrale missie voor het werk van haar journalisten, een missie die al eerder aan de basis van de redactionele prioriteiten van Stuff lag. “Het gaf onze journalisten de kans om zich af te vragen waarom ze bepaalde stukken schreven en schrijven. Of die zouden bijdragen aan het vertrouwen van hun lezers.” Deze instelling inspireerde een project als ‘Our Truth’, waarbij de titel zijn publicaties van de afgelopen 160 jaar onder de loep nam om te zien of die zich hadden bezondigd aan racisme. Resultaat: de redactie publiceerde verontschuldigingen voor een aantal van de stukken die al die jaren verschenen.

Bij de start van de lockdown vorig jaar implementeerde Boucher bovendien een businessmodel gebaseerd op lezersbijdragen (een beetje zoals dat van The Guardian): de content van de site is dus gratis te raadplegen, zonder betaalmuur en zonder abonnementen. Hoe rendabel die strategie op termijn is, zal nog moeten blijken, maar “de giften piekten naar aanleiding van de coronaverslaggeving, het Our Truth-project en de beslissing om Facebook te verlaten”, aldus de CEO die haar plannen om de inkomsten van haar bedrijf niet enkel uit reclame en abonnementen te halen nooit onder stoelen of banken gestoken heeft.

“Het is bijzonder moeilijk journalistiek te koesteren en te stimuleren in de huidige nieuwomgeving”, aldus de CEO nog. “Wij moeten strikte regels volgen en we moeten het opnemen tegen platformen van wie dat niet verwacht wordt. En toch hebben zij de controle over het bereik, de technologie en de advertenties. Ik zou graag een deel van die bargaining power terug bij het publiek zien.”

Rest natuurlijk de vraag over welk publiek het dan gaat. Volgens het Digital News Report van Reuters voor 2020 gebruiken heel wat mensen de sociale media immers dagelijks als nieuwsbron (41% van onze landgenoten, bijvoorbeeld), hoewel het vertrouwen in het nieuws dat ze daar consumeren paradoxaal genoeg erg laag is. Hoe bereik je die on- en goedgelovige Thomassen dan, als je Facebook en co links laat liggen?

Archief / MEDIA