Fr

PARTNER CONTENT

Duivelse plannen, deel 2: wat leren we uit MXtend?

Dinsdag 13 April 2021

Duivelse plannen, deel 2: wat leren we uit MXtend?

Gedurende tien weken, in de aanloop naar het EK 2020, brengt deze wekelijkse rubriek je belangrijke informatie over de acties van RMB en zijn partners om dit grote voetbalevent te coveren, en over de kansen voor merken die zich hiermee willen associëren.  

Het EK 2020 staat voor 51 wedstrijden van 11 juni tot 11 juli. Het tornooi waar de Rode Duivels tot de grote favorieten behoren, wordt integraal uitgezonden door de RTBF (La Une, Tipik en Auvio).  

Deze week staan we stil bij MXtend, het crossmediale nationale single source onderzoek van RMB dat vorig jaar verscheen. Deze actualisering van MediaXperience (in 2017 bekroond op de AMMA) analyseert de content mediaconsumptie op een gemiddelde dag van de Belgen op alle dragers, alle platformen en alle mogelijke plaatsen. De steekproef is ruim: 3.030 respondenten (16-64 jaar) die door Kantar online bevraagd werden. De field vond plaats in oktober 2019 en duurde drie weken.  

"Dit is een van de meest uitgebreide crossmediale onderzoeken die in België zijn gevoerd", zegt Lynda Calonne, head of brand marketing bij RMB. "De hoofdvragenlijst is een soort activiteitendagboek waarin respondenten hun mediaconsumptie van de dag ervoor aangeven. Voor elk kwartier vermeldden de respondenten de plaats waar ze waren, het soort media dat werd geconsumeerd, het gebruikte apparaat, het bezochte mediamerk en de wijze van consumptie indien relevant - live / uitgesteld of gratis / betaald. Omdat de mediaconsumptie sterk kan variëren naargelang de dag van de week, werden de interviews gelijkmatig verdeeld van maandag tot en met zondag."  

De studie bevat ook een sectie gewijd aan de houding van Belgen ten opzichte van actuele onderwerpen, hun interesse voor verschillende vormen van mediacontent en hun consumptiegedrag in enkele dienstensectoren of FMCG.  

Voor iedereen die geïnteresseerd is in het EK 2020 biedt MXtend daarom waardevolle insights over de plaats die sport in het algemeen en voetbal in het bijzonder inneemt in de harten van de Belgen.  

Allereerst moet worden opgemerkt dat meer dan 70% van de mediaconsumptie nog steeds plaatsvindt binnen de familiecocon: of het nu gaat om video, audio, sociale media, internet of de pers, het grootste volume aan media wordt thuis geconsumeerd. Dat is geen onbelangrijk gegeven. In een tijd waarin grote openbare bijeenkomsten beperkt blijven door de geldende gezondheidsmaatregelen, is het ook thuis dat de meeste voetbalfans het EK Voetbal 2020 zullen meemaken  

Verdere lessen uit MXtend:  
  • 54% van de Belgen is geïnteresseerd in sport in de media en 35% consumeert minstens één keer per week sportcontent. Deze sportfans vertegenwoordigen 70% van de mannen, en het zijn de 35-plussers die het meest gesteld zijn op dit soort content.   
  • 26% van de Belgen consumeert voetbal minstens één keer per week in de media en 33% is er minstens één keer per twee weken in geïnteresseerd. Dat maakt het de meest populaire sport.
  • Vooral de live-uitzendingen van grote internationale sportevenementen fascineren de Belgische kijkers: 48% zegt enigszins of zeer geïnteresseerd te zijn; voor vrouwen bedraagt dit percentage 41%. Radio wordt niet buiten beschouwing gelaten: 37% van de Belgische luisteraars is ook geïnteresseerd in internationale sportuitzendingen.  
  • En op dit vlak scoren de RTBF-media - video, audio en websites - meteen: ze bereiken dagelijks 61% van de Franstalige fans van internationale sportuitzendingen.  
Neem contact op met het RMB Brand Marketing-team voor meer informatie of vragen betreffende een MXtend-analyse van de soorten inhoud die in de media worden geconsumeerd.  

Lynda Calonne, head of brand marketing: l.calonne@rmb.be
Anne De Kerckhove, branding development expert: a.dekerchove@rmb.be 

Archief / PARTNER CONTENT