Fr
Close

MEDIA

Transfer gaat internationaal met Mayonnaise Media

Zondag 14 Maart 2021

Transfer gaat internationaal met Mayonnaise Media

Na een toch al druk 2020 trapte Transfer het jaar af met een al even welgevulde actualiteit: de regie verwelkomde niet alleen TV Plus en de zenders van France Télévisions in haar portfolio, maar lanceert ook Mayonnaise Media. Zo heet de nieuwe dedicated cel die zich toelegt op partnerships met Belgische merken op zoek naar internationale aanwezigheid. Tekst en uitleg door Michel Dupont en Laetitia De Dycker, respectievelijk managing director en sales & marketing director.

Voor we het hebben over de nieuwkomers in jullie portfolio en jullie plannen voor de komende maanden, wat voor balans maken jullie op van 2021?

Michel Dupont:
Het was ondanks corona een druk jaar voor Transfer; vandaag komt de regie dichter dan ooit in de buurt van de 10% share of investment die we beogen en we geloven meer dan ooit dat we die doelstelling kunnen bereiken.

Laetitia De Dycker: Sinds de start van de coronacrisis hebben we 23 zenders in ons portfolio verwelkomd (C8, SYFY, 4 Jupiler Pro League-kanalen, 4 Disney Channels en TV Plus, nvdr). Recentste aanwinst is TV Plus, een 100% Vlaamse themazender met programma’s rond gezond leven, lifestyle, beauty, fashion, geluk en infotainment met een vleugje nostalgie.

Opvallendste wapenfeit de afgelopen maanden was het partnerschap met France Télévisions dat jullie in januari aankondigden.

MD:
Inderdaad. In samenwerking met FranceTV Publicité zullen Belgische, Nederlandse en Luxemburgse adverteerders reclameruimte kunnen aankopen op de zenders van France Télévisions Group (zoals TV5MONDE, France24 en Deutsche Welle). Het is een bedrijf met enorm veel internationale knowhow die we naar België kunnen brengen. Die expertise gaan we via Academies die we gaan organiseren delen met mediabureaus, zodat zij hun klanten nog beter kunnen bedienen.

LDD: Om deze zenders te servicen richten we een dedicated cel op die we met een humoristische twist Mayonnaise Media hebben gedoopt, omdat we aldus Belgische merken groter wil maken op de internationale markt. De cel komt onder leiding te staan van Sam De Clerck en Stefan Hougaerts. Zij zullen commerciële partnerships bouwen met Benelux-klanten die business willen ontwikkelen in Frankrijk en EMEA.

MD: Dat portfolio willen we uitbreiden met andere internationale brands die in een one stop shop de inkoop willen doen van hun media in de Benelux. De toeristische sector kan een belangrijke speler worden, maar ook de Europese instanties en grote nationale merken als Jules Destrooper of Brussels Airlines. België is en blijft een exportland.

LDD: We willen België als testmarkt positioneren, omdat onze nationale markt een ecosysteem kan bieden voor zowel Noord- als Zuid-Europa. En in huis willen we de kruisbestuiving tussen België en ons internationale potentieel versterken.

Jullie positioneren Transfer als een videoregie voor themazenders.

MD:
Dat klopt. Vandaag beperken we ons al lang niet meer tot lineaire televisie, maar verkopen we video, op eender welk scherm. Dat doen we volgens wat we zelf onze CoCoReaCo strategie genoemd hebben: we mikken op reach door ons portfolio te blijven versterken, conversie als USP, cost en convenience en Reach zodat mediabureaus heel gemakkelijk op ons netwerk kunnen inpluggen.

In de lijn van die filosofie willen we een taal creëren die zowel video- als tv-aankopers begrijpen. Het impliceert coherentie inzake prijssetting, zodat je CPM in lijn is met je cost/GRP. En je moet komen met aankooptools die voor hen beide gelden. Wat dat betreft, hebben we nog werk aan de winkel.

Het grote onderwerp dat jullie collega’s bij de grote generalistische regies bezighoudt, is de afschaffing van third party cookies en het belang van data. Spelen die ook in jullie model een eersterangs rol?

LDD:
We zijn geen eigenaar van onze data, dus we kunnen ze ook niet echt benutten. Maar in feite bieden we door onze thematische positionering commercieel een heel interessante vorm van addressable advertising. We denken dat het belangrijk is om zenderprofielen en communities te vermarkten.

Archief / MEDIA