Fr
Close

INTELLIGENCE

THoM en SafeShops publiceren hun e-commerce barometer voor 2020

Donderdag 11 Maart 2021

THoM en SafeShops publiceren hun e-commerce barometer voor 2020

De vijfde editie van de e-commercebarometer van The House of Marketing en SafeShops bevestigt een stijging van 7,5% op de Belgische markt. Die haalde in 2020 een omzet van meer dan 8,8 miljard euro, goed voor 108 miljoen transacties (+ 26,5%). Die groei werd gestimuleerd door de pandemie en de oprichting van meer dan 20.000 nieuwe webshops (microshops voor meer dan 60%): ons land telt nu meer dan 48.000 online verkoopsites.
 
De auteurs van het onderzoek benadrukken echter dat de volumestijging van 7,5% lager is dan in voorgaande jaren: die bedroeg 17% in 2019 en 20% in 2018. “Dit kan worden verklaard door de crisis. En door de forse daling van online reserveringen zoals reizen of tickets. Deze daling werd slechts gedeeltelijk gecompenseerd door internetaankopen bij kleine lokale winkeliers of voor afhaalrestaurants.
 
Nog een opmerking: ook buitenlandse kopers hebben de weg naar onze Belgische webshops gevonden. 16% van het transactievolume is afkomstig van internationale markten. De eerste kopers zijn Frankrijk (29%), Nederland (23%), Groot-Brittannië (8%), Duitsland (7%) en de Verenigde Staten (7%).
 
In termen van seizoensinvloeden waren januari en november 2020 bijzonder actieve periodes. Op maandag wordt het grootste aantal transacties geregistreerd. Omgekeerd is zaterdag de minst actieve dag.
 
De studie is hier te downloaden.

Archief / INTELLIGENCE