Fr

AGENCIES

WPP stelt gerust en mikt op +5% in 2021

Donderdag 11 Maart 2021

WPP stelt gerust en mikt op +5% in 2021

WPP heeft zijn voorlopige balans voor 2020 vrijgegeven. De groep rapporteert een omzetdaling van 8,2% tot 9,76 miljard pond en een winstdaling vóór belastingen van 2,79 miljard pond. Een overgedragen verlies voor waardevermindering van 3,1 miljard pond niet meegerekend, bedraagt de globale bedrijfswinst 1,26 miljard pond (-19%). WPP verbeterde zijn balans ook door zijn cashflow te verhogen en zijn schuld te beperken.
 
Group CEO Mark Read zei dat hij “redelijk tevreden was met de prestaties, gezien alle onzekerheden van de afgelopen 12 maanden en de afgelegde weg”. Dat de groep weerstand heeft geboden, komt volgens hem voornamelijk door de transformatie die twee jaar geleden werd ingezet en die het bedrijf moet vereenvoudigen. De schuld werd aldus teruggebracht tot het laagste niveau in 16 jaar (tot 700 miljoen pond, versus 5 miljard in 2018). Bovendien benadrukt hij de versnelling van de digitale omschakeling en gelooft hij dat hij de omzetgroei in het tweede kwartaal kan hervatten. Uiteindelijk verwacht hij voor 2021 een omzetgroei van 5% en een operationele marge tussen 13,5% en 14%.
 
De CEO wees tot slot op de 3,1 miljard pond aan new biz bij adverteerders als Alibaba, HSBC, Intel, Uber en Unilever en herinnert eraan dat WPP een besparing van ongeveer 800 miljoen pond heeft verwezenlijkt.

Archief / AGENCIES