Fr

MEDIA

Telenet, Mediahuis, Proximus en Pebble presenteren Ads & Data

Woensdag 10 Maart 2021

Telenet, Mediahuis, Proximus en Pebble presenteren Ads & Data

De eerder aangekondigde nationale reclameregie van Telenet/SBS, Mediahuis, Proximus Skynet en Pebble Media start op 1 april met de veelzeggende naam Ads & Data. De nieuwe structuur zal worden geleid door Bart Decoster (CEO), Bart Demeulenaere (CCO) en Koen Van Rhijn (COO). "Met zijn uitgebreide portfolio van grote lokale en internationale mediamerken en een kwalitatieve selectie van data zullen adverteerders hun bereik efficiënt kunnen verfijnen of voluit kunnen gaan voor slimme en datagedreven campagnes", aldus het persbericht.

Un-Waste

De alliantie bereikt naar eigen zeggen dagelijks miljoenen Vlamingen (meer dan 80% op televisie) en heeft elke maand digitaal contact met 63% van de Belgen. "Maar in het medialandschap van vandaag hoef je niet altijd overal tegelijk te zijn. Je moet vooral zijn waar je moét zijn. Bij de juiste mensen op het juiste moment", aldus Bart Decoster als kersverse CEO. "Daarom vergroten we onze schaal en verkleint de adverteerder zijn overtollige reclamebestedingen. Ons doel is geen discours van "nodig of overbodig", van "veel of weinig", ons doel is niet het beperken van reclame, maar het beperken van onnuttige reclame." Dat is met name de visie van de nieuwe structuur op wat reclame anno 2021 hoort te zijn. "Een visie waarmee we de hele sector willen mobiliseren en die ons meteen het meest sexy loket van de markt moet maken. Een eigentijdse, duurzame gedachte. We un-waste!", aldus Decoster nog.

Ads & Data is een joint-venture tussen Mediahuis (44,4%), Telenet/SBS (44,4%) en Proximus Skynet (11,2%); het portfolio omvat dan ook een brede waaier aan mediakanalen op tv, in print, audio, offline en online. Daarnaast gaat de nieuwe structuur er prat op de data in huis te hebben om die mix van maximale exposure, relevantie en efficiëntie waar te maken. Koen Van Rhijn, COO: "We zullen kwaliteitsvolle data slim en duurzaam kunnen inzetten voor onze klanten. Voor die klanten én voor de sterke lokale mediamerken en internationale platformen, zoals LinkedIn en Spotify, die wij vermarkten, willen wij een innovatieve en creatieve regie zijn. Met nieuwe tools en een uitgebreid aanbod dat de regels van cookie en privacy geplogenheden respecteert. Een enorm engagement om op de juiste manier met data om te gaan is dé troef waarmee we in de Belgische en de Europese markt een voorbeeldrol met data willen vervullen. In het belang van de adverteerders én de consument."

Bart Swimberghe, (head of Proximus Advertising Solutions): "We geloven in de kracht van lokale samenwerking om adverteerders een top service te kunnen bieden en zo een gezond lokaal media ecosysteem te ondersteunen. Samen met het feit dat ons video- en digitaal aanbod sterk complementair is en ook meer op het zuiden is gericht, was het grote bereik van de nieuwe regie een belangrijke beweegreden voor ons om hier deel van uit te maken."

De regie zal bemand worden door de huidige commerciële teams van Mediahuis, SBS Belgium en Pebble Media. Bart Demeulenaere, CCO: "Na het pionierswerk met het intussen zeer succesvolle SmartAd weten we bij SBS hoe verrijkend segmentatie en een datagedreven aanpak voor tv- en videocampagnes kunnen zijn. Met Ads & Data kunnen we nu een turbo zetten op die formules, met nieuwe regionale mogelijkheden ook, zowel voor grote als voor kleine adverteerders. En we blijven natuurlijk voluit inzetten op onze creativiteit en onze crossmediale mogelijkheden, alsook op de inspirerende kracht van TV, die we voortaan combineren met print en digitaal."

Nog even preciseren dat de systemen van de bestaande regies operationeel blijven tot 31 maart; uiteraard worden alle genomen engagementen op vlak van campagnes en commerciële afspraken voor 2021 door Ads & Data overgenomen.

Archief / MEDIA