Fr
Close

INTELLIGENCE

Meer vertrouwen in e-commerce bedrijven dankzij televisie- en radioreclame

Woensdag 3 Maart 2021

Meer vertrouwen in e-commerce bedrijven dankzij televisie- en radioreclame

VIA heeft samen met zijn Nederlandse tegenhanger Screenforce een onderzoek opgezet over e-commerce. Het onderzoek werd in december vorig jaar uitgevoerd door Ruigrok NetPanel bij een representatieve steekproef van de 1096 Belgen en 1144 Nederlanders bevolking van 18 jaar en ouder. Het gaat in op het e-commerce aankoopgedrag en de rol die media daarbij spelen.

Uit de resultaten blijkt dat 95% van de Belgen het afgelopen jaar weleens online wat hebben gekocht. In Nederland ligt het iets hoger met 97%. Kleding is zowel in België als in Nederland het meest gekochte product online. Daarna volgen boeken/games/cd’s/dvd’s en verzorgingsproducten die in beide landen ongeveer op hetzelfde niveau liggen.

Maar een van de opvallendste conclusies is dat bijna een op de drie Belgen aangeeft meer vertrouwen te hebben in de daadwerkelijke bezorging door e-commerce bedrijven dankzij televisiereclame (28%) of radioreclame (33%). Voor social media reclame en online reclame is dat een stuk lager.

Van de ondervraagden is 22% het eens of helemaal eens met het statement ‘Webshops die geen fysieke winkels hebben vertrouw ik meer wanneer ze reclame maken op TV’. Voor radio is dat percentage 20%. Ook hier scoren sociale media en online reclame beduidend lager.

De volledige publicatie vind je hier.

Archief / INTELLIGENCE