Fr
Close

MEDIA

Mediahuis publiceert groeicijfers onder impuls van B2C

Donderdag 25 Februari 2021

Mediahuis publiceert groeicijfers onder impuls van B2C

Ondanks de pandemie die een ‘significante’ impact had op zijn advertentie-inkomsten, omschrijft Mediahuis 2020 als een scharnierjaar in de digitale transformatie van de groep, met een sterke stijging van het aantal abonnees, een recordaantal bezoekers van zijn verschillende nieuwssites en de opkomst van podcasts die een redactioneel aanknopingspunt worden.
 
Dat blijkt uit de publicatie van de jaarresultaten, die wijzen op een geconsolideerde omzetstijging met 15% tot een bedrag van 990,5 miljoen euro, een bedrijfsresultaat van 121,9 miljoen euro en een nettowinst die met 14,7% stijgt tot 58,6 miljoen euro. Tegelijkertijd bedraagt de nettoschuld van de groep nu 66 miljoen.
 
Aan het einde van boekjaar 2020 telde Mediahuis meer dan 1,5 miljoen abonnees (+ 11%), van wie een derde digitale abonnees (vs 25% in 2019), vaak in combinatie met gedrukte weekendedities. In België bedraagt de gemiddelde stijging in digitaal zelfs 46%, met een piek van + 63% voor Het Nieuwsblad (+ 43% voor DS, + 37% voor Het Belang van Limburg en + 30% voor GavA).
 
In België werden de sites van Standaard, Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen dagelijks bezocht door meer dan 1,6 miljoen surfers en meer dan 300.000 (+ 57%) hebben de verschillende apps van deze nieuwsbrands geraadpleegd.
 
De Nederlandse nieuwssites van de groep bereikten 2,3 miljoen bezoekers (1,1 miljoen voor apps); de Ierse site Independent.ie 800.000. Wat het Luxemburger Wort betreft, dat gaat prat op een dagelijks bereik van 200.000 inwoners (print, e-paper en site gecombineerd).
 
Mediahuis benadrukt ook de groeiende vraag naar audio: vorig jaar werden er meer dan 5 miljoen plays geregistreerd voor de verschillende podcasts van de nieuwsmerken van de groep. Zowel De Standaard (DS Audio) als Het Nieuwsblad (Slimmer Leven, De Stemmen van Assisen, Sjotcast ...) hebben hun aantal luisteraars verdubbeld.

Archief / MEDIA