Fr

AGENCIES

Secondfloor en UPR willen Belgische bedrijven hoop geven

Donderdag 25 Februari 2021

Secondfloor en UPR willen Belgische bedrijven hoop geven

‘Hope’. Zo heet het nieuwe model dat Secondfloor lanceert in partnership met UPR Agency. Doelstelling: grote en middelgrote bureaus helpen om duurzamere communicatiestrategieën te bouwen, hun reputatie en maatschappelijk engagement te versterken. Het project wordt bezield door Alain Frisson (partner en strategy director, Secondfloor), Olivier Bialek (oprichter en creative director, Secondfloor) en Erik Struys (partner, UPR Agency).
 
“Met HOPE ontwikkelden we een 360° branding- en reputatiemanagementmodel dat Belgische bedrijven toegang moet geven tot purpose gedreven communicatiestrategieën die het vertrouwen versterken en hoop bieden aan consumenten. Hierdoor zullen ook Belgische bedrijven en merken meer onderscheidend, inspirerend en maatschappelijk geëngageerd zijn. Internationale bedrijven hebben deze stap vaak al eerder gezet en beschikken hierdoor over een competitief voordeel. Het is nu de uitdaging voor onze bedrijven om die achterstand versneld in te halen”, aldus Alain Frisson.
 
Olivier Bialek heeft het over een interactief traject waarbij vertrokken wordt van de vraag of de missie van het bedrijf, organisatie of merk toekomstproef is en beantwoordt aan de maatschappelijke noden van de stakeholders.
 
Het model is gebaseerd op een kwantitatief marktonderzoek door het onafhankelijk onderzoeksbureau iVox in opdracht van UPR Agency bij 250 Belgische werkgevers en een kwalitatieve analyse van de missie van 100 Belgische bedrijven tijdens de tweede helft van 2020.
 
Volgens de resultaten zouden bedrijven meer moeten investeren in hun reputatie en het vertrouwen dat ze zouden moeten inspireren. Maar voor een bedrijf op drie behoort ijveren tot een betere wereld niet tot hun missie. Bijna de helft geeft geen blijk van significant engagement als antwoord op de verwachtingen van hun stakeholders. Bijna 20% bevestigt dat de gezondheidscrisis een herziening van hun missie noodzakelijk maakte.
 
Nog volgens de metingen verklaart maar liefst 55,2% van de consumenten voor merken te kiezen die gedreven zijn door maatschappelijk verantwoord doel. 57% van de consumenten geeft aan dat ze bereid zijn om hun koopgedrag te veranderen als dat meer maatschappelijk verantwoord is. “Hiermee is een kantelpunt bereikt waarop bedrijven, organisaties of merken duurzaam moeten zijn, of niet. Een coronaproof missie, goede reputatie en stakeholdermanagement zijn daarom cruciaal”, verklaart Erik Struys.

Archief / AGENCIES