Fr

CREATIONS

WAPA schakelt Secondfloor in

Zondag 21 Februari 2021

WAPA schakelt Secondfloor in

Op vraag van Wapa International, een Belgische ngo die strijdt tegen het gebruik van kinderen in gewapende conflicten en voor hun re-integratie in de gemeenschap, ontwikkelde Secondfloor een campagne om de publieke opinie, te beginnen met jonge ouders, bewust te maken van de tragedie die deze kinderen meemaken.

De strategie van het bureau bestaat erin om de bewustwording van deze doelgroep via hun eigen kinderen te vergroten, dit via een ervaring die gefilmd werd: zes kinderen van tien tot 12 jaar nemen deel aan ‘Het moeilijkste dictee’, niet vanwege de grammatica en spelling, maar vanwege de content. Die was aangepast aan kinderen en uitvoerig gecontroleerd door een kinderpsycholoog. In het dictee horen we de getuigenis van Moussa, een Congolese jongen die kindsoldaat is geworden.

Met de medewerking van het productiehuis Toast maakte het duo van ‘Het moeilijkste dictee’ een pakkende film van 2’30”. Die vormt het vertrekpunt van de sensibiliseringscampagne. Verder bestaat de campagne uit een educatieve toolkit die gericht is naar ouders en kinderen uit de Franse Gemeenschap om aldus na te denken en het debat te openen rond het thema van kindsoldaten.

De campagne startte op 20 februari, naar aanleiding van de Werelddag voor sociale rechtvaardigheid. NGroup, AB en La Libre steunen de campagne door advertentieruimte te schenken. Er staan ook een SoMe en pr-luik op het programma.

Secondfloor onderstreept dat de Earplug studio, de acteurs Inès Dubuisson en David Joppart en de composer Arnaud Blanpai gratis hun medewerking hebben verleend.

Archief / CREATIONS