Fr
Close

MEDIA

Wordy Rappinghood, door Fred Bouchar (MM)

Maandag 22 Februari 2021

Wordy Rappinghood, door Fred Bouchar (MM)

De eerste regel van Clubhouse: het is verplicht om over Clubhouse te spreken. De tweede regel van Clubhouse: het is verplicht om over Clubhouse te spreken.
 
Het is zelfs de USP van de laatste hit uit Silicon Valley: er wordt veel, steeds meer, over gepraat.
 
En eenmaal binnen wordt de hele tijd over alles gepraat. Over alles.
 
Pure Voice, uitgedragen door beroemdheden van alle allooi: ondernemers, rappers, acteurs, … Sinds hij Poetin uitnodigde om te debatteren (ja, waarover in feite?), weerklinkt de stem van Elon Musk het hardst in de chatrooms van Clubhouse.
 
Het brengt ons bij regel nummer drie: je moet worden uitgenodigd (met dank aan Leila André en Gabriel Goldberg - ik las dat sommige internetgebruikers hun twee uitnodigingen voor veel geld op eBay versjacheren). Dan kun je je registreren op dit sociale netwerk dat wel iets wegheeft van een VIP-diner waar je hoopt de groten der aarde te ontmoeten. Het waanbeeld van de Golden Circle, van de happy few. Al worden het er steeds meer: de oprichters van Clubhouse, Paul Davison en Rohan Seth, gaan al prat op 1,5 miljoen.
 
Er wordt over gepraat, almaar meer.
 
En stilaan duikt er reclame in B2B modus op deze combinatie van Linkedin en podcasts op. Aan de overkant van de Atlantische Oceaan stromen marketeers volgens Ad Age massaal toe: Fernando Machado, de CMO van Burger King, vergelijkt de Clubhouse-ervaring met een "leuke live talkshow op de radio". Zelf zouden we het eerder met vrije radio vergelijken, met weliswaar een veel beter geluid.
 
Onlangs deden onze vrienden van AdSomeNoise er nog een schep bovenop door ons uit te nodigen om live te komen mekkeren over marketing. Daar is inderdaad reden genoeg toe. Maar de eerste mensen die iets te klagen hebben, zijn de Android-fans. Die zullen helaas niet met Thierry Geerts over de Homo Digitalis kunnen kouten. De stoelen in het Clubhouse zijn immers voorbehouden aan de bezitters van een iPhone.
 
Er zijn mensen die iets te klagen hebben en anderen om jaloers op te zijn. Of die jaloers zijn. Naar verluidt vroeg de baas van Facebook zijn teams tussen twee memo’s door om de jonge huurder van de App Store te kopiëren. Zou het kot te klein zijn voor Zuck? Zou hij zoals alle verwende kinderen last hebben van het FOMO-syndroom?
 
Totdat hij zich kan amuseren met zijn eigen Houseclub, moet Mark misschien gaan aankloppen bij Axel Mansoor. Axel wie? Hij is de man op het pictogram van de Clubhouse-app: een jonge songwriter die meerdere instrumenten bespeelt en in zijn chatroom regelmatig meer dan 5.000 mensen verwelkomt om het te hebben over … slaapliedjes. Wellicht om niet te praten tijdens het slapen.
 
Maar voordat ik naar bed ga, herinnert een zoveelste melding van Clubhouse me eraan dat het tijd is voor een existentieel debat rond de vraag… welke toekomst er is voor Clubhouse.
 
Wablieft? Rijst die vraag nu al? Het zal wel.

Archief / MEDIA