Fr
Close

MEDIA

Waarom alle uitgevers naar Australië kijken

Donderdag 18 Februari 2021

Waarom alle uitgevers naar Australië kijken

De recentste krachtmeting tussen Google, Facebook en de uitgevers rond wat bij ons het naburig recht genoemd wordt, speelt zich momenteel af in Australië. Daar wordt met name een wetsvoorstel besproken dat de webgiganten wil verplichten om de uitgevers te betalen voor het gebruik van hun content op basis van de traffic die deze laatste genereert. De tekst werd al goedgekeurd door de Kamer van Volksvertegenwoordigers en zou binnenkort ook de Senaat moeten doorstaan. De Australische regering zegt vastberaden te zijn hem te laten goedkeuren.
 
Bij wijze van represaille haalde Facebook het zwaar geschut boven. Het sociaal netwerk beperkte grotendeels het delen van artikels en nieuwsvideo’s in Australië. Resultaat: bij het afsluiten van dit artikel konden de Australische Facebook-gebruikers geen links van lokale en internationale media meer raadplegen en mensen in het buitenland hadden geen toegang meer tot Australisch nieuws. Als we de overheid mogen geloven, werden verschillende hulpdiensten geraakt door de blokkade, aangezien de pagina’s die de bevolking moeten waarschuwen ingeval van bushbranden, cyclonen en epidemieën niet meer werkten.
 
Josh Frydenberg, de Australische minister van financiën die zich met dit dossier bezighoudt, omschreef de maatregel van Facebook als nutteloos en brutaal. Hij herhaalde dat de regering vastbesloten is om zijn wetsontwerp in de praktijk te brengen.
 
Tegelijk lijkt Google dat eerst ook gedreigd had zijn diensten in Australië op te schorten, uiteindelijk bereid om tot een overeenkomst te komen met de persgroepen, net zoals dat eerder gebeurde in andere landen. Het kondigde zopas trouwens een nieuw globaal akkoord aan met News Corp.
 
Google ging meer bepaald akkoord om significante bedragen te storten als tegenprestatie voor de content van de groep van Murdoch. Het akkoord voorziet dat artikels en video’s op het nieuwe Google News Showcase-platform dat momenteel wordt uitgerold zullen staan; het omvat ook de ontwikkeling van een abonnementensysteem, het delen van de reclame-inkomsten en significante investeringen in innoverende videojournalistiek door YouTube.

Archief / MEDIA