Fr
Close

MEDIA

Disney+ rondt de kaap van 95 miljoen abonnees

Maandag 15 Februari 2021

Disney+ rondt de kaap van 95 miljoen abonnees

Minder dan 14 maanden na de lancering in Noord-Amerika en Nederland in november 2019 en mede onder impuls van de pandemie, kan Disney + vandaag prat gaan op bijna 95 miljoen betalende abonnees over de hele wereld. Dat was het target dat de groep aanvankelijk in 2024 had willen bereiken. Ter vergelijking: Netflix, dat inmiddels meer dan 200 miljoen abonnees heeft, deed daar bijna tien jaar over.
 
Volgens The Walt Disney Company zou Disney + alleen al in de maand december meer dan 8 miljoen abonnees overtuigd hebben, een succes dat de groep grotendeels toeschrijft aan het succes van de serie ‘The Mandalorian’ uit de Star Wars-franchise en ‘Soul’, de film van Pixar die rechtstreeks uitgebracht werd via SVOD. Het platform kan ook rekenen op het huidige succes van ‘Wanda Vision’. Volgens een onderzoek van Parrot Analytics is deze Marvel-serie momenteel de meest populaire ter wereld. “We moeten een zeer hoge prijs-kwaliteitverhouding behouden en er is geen betere manier om dit te doen dan de franchisemachine te laten draaien om elke maand nieuwe films uit te brengen”, aldus Bob Chapek, CEO van de Disney-groep.
 
In een context die wordt gekenmerkt door de sluiting van bioscopen en themaparken, wat een impact heeft op de groepswinst, worden de directe consumentendiensten als cruciaal beschouwd. Daaronder vallen de platforms Disney +, ESPN + en Hulu; zij genereerden 3,5 miljard dollar aan inkomsten tijdens het laatste kwartaal van 2020, een stijging van 73% op jaarbasis. Dat is evenveel als de divisie ‘parken, belevingen en afgeleide producten’ die haar omzet tijdens dezelfde periode met de helft zag dalen.

Archief / MEDIA