Fr


Close

BRANDS

Bruno Bouniton (Proximus): "Esport is een goudmijn inzake interactie en het bouwen van een community"

Maandag 15 Februari 2021

Bruno Bouniton (Proximus):

Als partner van FIFA 21 B2B, het allereerste esport tornooi voor de marcom sector dat georganiseerd wordt door MM in samenwerking met Azerion, toont Proximus eens te meer hoe sterk het gelooft in het potentieel van esport. Tekst en uitleg door Bruno Bouniton, content strategy and business development bij Proximus.

Waarom heeft Proximus besloten zijn naam te verbinden aan dit FIFA 21 B2B esport tornooi dat overigens een primeur is voor onze sector?

Om te beginnen vinden we het een fijn initiatief, des te meer in coronatijden en FIFA is een van de meest gespeelde esport games.

Verder is Proximus al sinds 2017 actief in esport. Tijdens een eerste fase wilden we proberen de sector te begrijpen: wie zijn deze gamers en hun fans? Vervolgens kwam het erop aan om de noden voor België te definiëren. Al snel werd het ons duidelijk dat het niet om een niche gaat, maar om een levendige scene, met veel internationale gamers die lokale fans hebben. Daarom wil Proximus ook nationale sterren ontwikkelen, lokale initiatieven opzetten en daarrond content creëren, onder andere met behulp van bekende games zoals League of Legends en bekende partners zoals ESL. Dat zijn stevige referenties op het vlak van esport.

Welke initiatieven nemen jullie sindsdien concreet?

Het is een markt die zeer sterk evolueert en Proximus bezet een leiderspositie in 360°, onder andere via Pickx. We produceren esports content voor onze Proximus kanaal die zijn beschikbaar op Pickx platforms, dus TV, app en web maar ook op Pickx. We distribueren ook de zender eSportsOne op het Pickx-platform (tv, app en website), die 24 uur per dag, 7 dagen per week uitzendt in het Engels.

Daarnaast sloten we exclusieve overeenkomsten met META en ESL om de Belgische league te steunen en om hen te ontwikkelen. Op die manier, ondersteunen we het officiële nationale kampioenschap van de League of Legends dat nu Belgian League heet. Met ESL werken we samen voor het ESL Benelux Proximus Championship op CS:GO. En we zijn ook 'title sponsor' van de Proximus ePro League, het officiële Belgische kampioenschap van EA SPORTS FIFA. Dat wordt vanaf dit seizoen uitgezonden op de Eleven Pro League-zenders.

Daarnaast hebben we ook een partnerschap met de Belgische Voetbalbond om de eDevils ontwikkeling te steunen.

Naast deze praktische ondersteuning bouwen jullie ook aan een theoretische omkadering van de discipline en een gedeelde expertise.

Het is een milieu dat volop boomt, maar waar nog maar weinig professionals aanwezig zijn en daar willen we iets aan doen. Om de lokale verankering en de ontwikkeling van esports in heel het land aan te moedigen, werken we mee aan het nieuwe programma dat dit jaar door de VUB en de faculteit lichamelijke opvoeding en kinesitherapie werd gelanceerd: 'Expert Class in esports Management'. Dat omvat een reeks seminars die zich richten tot zowel junioren als senioren die de ambitie hebben om esports expert te worden.  Toen professor Jos Verschueren heeft ons gecontacteerd om dit initiatief te steunen heeft Proximus direct ja gezegd.  

Heb je tot slot een tip voor adverteerders die in esports zouden willen investeren?

Ik denk dat het belangrijk is eerst de tijd te nemen om zich erin te verdiepen en expertise te verwerven. Daarnaast moet je in elk geval de nodige middelen uittrekken, anders kun je beter niets doen. Ook essentieel is dat je duidelijk je doelgroep afbakent. Esport is een goudmijn inzake interactie en het bouwen van een community, maar je mag geen fouten maken.

Archief / BRANDS