Fr

BRANDS

Valérie Bracke (KBC): "esport is een verhaal op lange termijn"

Woensdag 27 Januari 2021

Valérie Bracke (KBC):

Als partner van FIFA 21 B2B, het allereerste esport tornooi voor de marcom sector dat georganiseerd wordt door MM in samenwerking met Azerion, speelt KBC alweer in op wat er leeft bij zijn klanten die almaar meer verslingerd geraken aan esport. Tekst en uitleg door Valérie Bracke, diensthoofd Merk, Media en Externe Communicatie bij KBC.
 
Waarom hebben jullie geëngageerd als sponsor van ons FIFA esport tornooi?
 
KBC is altijd zeer betrokken bij wat er leeft bij zijn klanten, in de sport en de samenleving in het algemeen.
 
Daarom willen we nu dus extra aandacht besteden aan esport. Dat is de laatste tijden aan een belangrijke opgang bezig. Niet enkel internationaal, maar ook in België wint het aan belang. Uit onderzoek van Limelight in 2019 blijkt dat ondertussen 67,9% van de Belgische bevolking ouder dan 16 videogames speelt. Bovendien zou België naar schatting meer dan 1 miljoen esport fans ouder dan 16 jaar tellen. Volgens de verwachtingen zou dat aantal tegen 2022 oplopen tot 1,25 miljoen.
 
Op welke manier zijn jullie betrokken bij dit project?
 
Dankzij onze sponsoring maken wij het organiseren van dit tornooi mogelijk. En natuurlijk spelen wij ook mee.
 
Welke plaats neemt esport in het sponsoring- en marketingbeleid van KBC?
 
esport heeft altijd in onze marketingmix gezeten. Onze samenwerking met de Kayzr League (die zijn kijkers en deelnemers het beste wat de Benelux te bieden heeft inzake esport wil bieden, nvdr) is daar het bewijs van.
 
Daarnaast is KBC ook heel sterk betrokken in de sport. Wij zijn zeer actief in wielrennen en hebben met Goal Alert dat we vorig jaar lanceerden in KBC Mobile ook een uniek productaanbod voor voetbalfans. Deze nieuwigheid stelt liefhebbers dankzij een overeenkomst met Eleven in staat om mobiel near live clips van de Jupiler Pro League-wedstrijden te volgen.
 
Wat voor plannen koesteren jullie verder nog inzake esport op korte en lange termijn?
 
Momenteel tasten we verschillende mogelijkheden af.
 
Welke tips zou je adverteerders die zich aan esport willen wagen graag meegeven?
 
Stap er enkel in als je bereid bent erin te investeren op langere termijn. Een duidelijke doel en visie hebben alsook het creëren van een authentieke unieke ervaringen, is essentieel. Er zijn namelijk zoveel mogelijkheden om in esport te stappen. Je hebt als merk tijd nodig om die te ontdekken. En dus moet je ook voorbereid zijn op mislukkingen. Wie onmiddellijke return verwacht, is eraan voor de moeite. esport is een verhaal op lange termijn.
 
Bericht aan de liefhebbers: er is nog wel een plekje vrij voor een ploeg, als je wilt deelnemen aan het FIFA B2B tornooi. De eerste wedstrijden vinden plaats op 4 februari. Inschrijven is gratis voor onze abonnees en kan hier.

Archief / BRANDS