Fr

AGENCIES

Petra De Roos (LDV United): "We zijn vastbesloten onze titel als Best Place to Work te verdedigen"

Donderdag 21 Januari 2021

Petra De Roos (LDV United):

In de aanloop naar onze Agency of the Year 2021 blikken we graag even terug op de laureaten van vorig jaar. In de categorie Best Place to Work pakte het Antwerpse bureau LDV United de felbegeerde onderscheiding. Petra De Roos, onze favoriete MD die tijdens de live verdediging van haar dossier ook de prijs voor de beste presentatie kreeg, legt uit hoe haar bureau de afgelopen maanden ook al telewerkend zijn titel waarmaakte.
 
LDV United werd op de vorige AOTY uitgeroepen tot Best Place to Work. Heeft die titel iets veranderd voor jullie klanten en jullie mensen?
 
Het is duidelijk dat deze onderscheiding voor veel trots en bevestiging gezorgd heeft bij onze mensen: iedereen heeft de titel onderaan zijn mails geplakt, net zoals die van Most Effective Agency voor België op de Effie Awards 2020. Het illustreert dat we een plaats veroverd hebben in de harten en op de markt. Verder doet de titel dienst als kompas, legt het de lat vast en zet het ons explicieter op de radar.
 
2020 was een atypisch jaar voor iedereen, eentje waarin telewerken de norm werd. Hoe kun je dan als bureau nog de beste plaats om te werken zijn?
 
Ons DNA maakt dat we de titel van Best Place to Work konden verzilveren, ook in moeilijke omstandigheden zoals het afgelopen jaar.
Bovendien danken we de titel niet alleen aan de materiële plek waar we werken, ook al is die uiteraard heel fijn. Minstens even belangrijk is onze identiteit als ‘People’s Agency’. We willen onze werknemers oprecht gelukkig maken om zo het beste werk ooit te creëren.

En in corona zijn de twee grote dingen waar mensen angst voor hebben: health en wealth. Aan de bezorgdheid om de gezondheid kunnen we niet veel doen, buiten alle mogelijke maatregelen naleven en mentale coaching voorzien. Maar de financiële bekommernis kunnen we wel verhelpen. Ook dat is een aspect van ‘the best place to work’: je engageren om de zorgen van je mensen weg te nemen. En corona heeft ons de kans gegeven te tonen dat we het menen. In alle absurditeit en extreme omstandigheden konden we tonen dat we onze positionering als bureau van en voor mensen in de praktijk brengen. Aan het begin van de lockdown hebben we expliciet gekozen voor maximale werkgelegenheid. De technische werkloosheid is lineair toegepast, voor alle teams evenveel en het nettoloonverlies werd bijgepast. Daardoor konden we een groepsgevoel creëren: we zitten allemaal samen in hetzelfde schuitje.

Uiteindelijk hebben we het jaar behoorlijk afgesloten en voor de komende maanden moeten we mensen aannemen, dus dat lijkt me een goed teken.
 
Zie je trends die zich aftekenen voor 2021?
 
Wealth en health zullen nog wel even thema’s blijven. En je merkt nog steeds een grote zenuwachtigheid bij de adverteerders: niemand weet wat er zal gebeuren en iedereen stelt zich nog iets afwachtender op dan andere jaren.

Anderzijds merk ik dat dingen die aan het begin van de crisis niet vanzelfsprekend waren, dat nu weliswaar wel zijn, maar dat betekent niet per definitie dat ze gemakkelijker zijn geworden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan remote werken en mensen aansturen. We doen dat vandaag wel, maar het blijft een complex gegeven. Dat mogen we niet uit het oog verliezen.

Tot slot mogen we niet onderschatten wat samenwerkplekken met mensen doen. We hebben die nodig: ze zorgen voor arbeidsvreugde en serependiteitskracht. Want ook al werken we met z’n allen bijzonder efficiënt van thuis uit, je merkt toch dat er minder per ongeluk gebeurt en dat is toch een gemis.
 
Zijn jullie van plan om dit jaar een dossier in te dienen? En zo ja, in welke categorie?
 
Zeker. Meer dan ooit hebben we onze titel kunnen waarmaken en we zijn vastbesloten onze titel te verdedigen. Het had niet symbolischer gekund in een jaar waarin gebleken is in welke mate een werkplek het verschil kan maken voor mensen.

Archief / AGENCIES