Fr
Close

AGENCIES

Odin Saillé (Mutant): "We zijn trots op ons label van onafhankelijk bureau en hopen dat andere start-ups ons voorbeeld zullen volgen"

Zondag 17 Januari 2021

Odin Saillé (Mutant):

In de aanloop naar onze Agency of the Year 2021 blikken we terug op de laureaten van vorig jaar. Vandaag laten we Odin Saillé, aan het woord, de medeoprichter, creative en strategic director van Mutant dat verkozen werd tot Best Newcomer Agency. Hij legt uit waarom de titel belangrijk is voor een nieuwe structuur en het aanbod.
 
Wat levert een titel als die van Best Newcomer Agency op?
 
Toen ik acht was, volgde ik judolessen. Ik herinner me dat mijn moeder de grootste moeite had me te motiveren om te oefenen, totdat ik een gele streep op mijn witte band kreeg. Als je bij drie strepen komt, krijg je een riem van een nieuwe kleur. Dat maakt duidelijk dat je vorderingen maakt en binnenkort een legitieme ‘moordmachine’ zal worden. Daarna klaagde ik nooit meer dat ik moest oefenen.
 
Dat is hoe ik me voel over prijzen sinds de start van Mutant. Elke vorm van erkenning die we krijgen, draagt alleen maar bij aan het vuur. Dus toen we uitgeroepen werden tot 'Beste Nieuwkomer', motiveerde dat ons alleen maar meer om binnenkort 'Bureau van het jaar' te worden.
 
De titel had niet alleen invloed op het zelfvertrouwen van onze medewerkers, klanten zijn er ook trots op dat hun bureau het goed doet. En plotseling verschenen we ook op de radar van merken die hadden gewacht om te zien of we het zouden redden.
 
Vorig jaar hebben we achttien nieuwe klanten binnengehaald en fris nieuw talent aangetrokken voor verschillende afdelingen, waardoor we nu met vijftien zijn. Dus we klagen zeker niet. We hebben onze zwarte band nog niet, maar door die eerste strepen werken we extra hard.
 
Zijn jullie van plan dit jaar een of meerdere dossiers in te dienen?
 
We zouden graag meedingen naar de titel van Agency of the Year. Het bureau dat die titel wint, hoeft niet per se de grootste of meest bekroonde bureau te zijn. De winnaar moet onze branche inspireren en uitdagen met zijn output, visie en aanwezigheid, en ik denk dat Mutant dat doet.
 
Wat waren de hoogte- en dieptepunten voor jullie bureau het afgelopen jaar?
 
Laten we ons concentreren op de hoogtepunten. Niemand wil nog een analyse lezen van hoe moeilijk het afgelopen jaar was. Ik denk dat 2020 een nieuw licht heeft geworpen op de fundamenten van ons beroep. Het was belangrijker dan ooit om duidelijk te communiceren en een directe reactie van onze doelgroepen te krijgen. Het werd duidelijk hoe belangrijk sterke visualisering is, net als prioriteit geven aan de boodschap en realistisch inzicht in fundamenteel menselijk gedrag. Om nog een sportmetafoor toe te voegen: we moesten terug naar lay-ups en bankshots (ja, ik speelde ook basketbal toen ik opgroeide) in tegenstelling tot de 360 dunks die we misschien eerder probeerden waar te maken.
 
Welke trends moet de sector in 2021 in het oog houden?
 
De afgelopen jaren hebben veel bureaus en netwerken de doodsklok voor onze sector geluid. Reclame was dood (of toch bijna). Maar we zijn trots op ons label van ‘onafhankelijk reclamebureau’ en we hopen dat andere start-ups zullen volgen. De grootste economische impact van het afgelopen jaar moet nog komen en ons beroep zal relevanter worden dan ooit.

Archief / AGENCIES