Fr


Close

AGENCIES

Verdriet en boosheid, door Anne Bataille (ex CEO Dentsu Belgium)

Zondag 17 Januari 2021

Verdriet en boosheid, door Anne Bataille (ex CEO Dentsu Belgium)

Bepaalde gebeurtenissen in je leven doen je bijna twijfelen tussen extreme gevoelens, zo erg dat ze je overhoop schudden, diep in je ziel en je hart. Ik zeg het met trots en zonder pretentie: ik had 25 jaar nodig om een bedrijf op te bouwen en te ontwikkelen, om het goed te beheren en om er een bedrijf van te maken dat, toen ik vertrok voor een welverdiend pensioen, welvarend was, gerespecteerd, gewaardeerd door zijn klanten, zijn mediapartners, zijn personeel, zijn aandeelhouders, en een referentie was op onze lokale markt en op internationaal niveau door de eigenaarsgroep.
 
Het duurde minder dan 5 jaar om het te vernietigen. En om kwaliteitsvolle mensen te ontslaan door de zwakte van het management, of met een bepaald verlangen om het verleden uit te wissen. Of zelfs het vertrek van parels van experten aan te moedigen, waarbij het tegenovergestelde van participatief leiderschap en een strategie van coherentie wordt bepleit, met vandaag de dag geen andere optie dan het opstarten van een ongerechtvaardigde maar zeer voorspelbare Renault-procedure!
 
Ik ben diepbedroefd als ik denk aan alle mensen die nog steeds in dit mediabureau actief zijn, die zich volledig hebben toegewijd op kosten van duizenden offers. Of als ik denk aan al diegenen die op oneerlijke en ongepaste wijze ontslagen werden om de ego's van lokale carrièristen en internationale managers die er niet bij betrokken zijn of waren, tevreden te stellen.
 
In 1990 opgericht onder de impuls van de ‘golden boys’ van toen (ik wil Dany W. en Philippe L. bedanken), hadden we de passie om te slagen en om onze klanten-adverteerders tevreden te stellen. Dit altijd met het grootste respect voor onze mediapartners. Het was toen goed om in de communicatiewereld te werken en te leven. Geen enkele burn-out in 25 jaar, geen sociale maatregelen, performante strategieën om positief te evolueren en nieuwe uitdagingen aan te gaan, digitalisering, diversificatie met een participatief beleid, soms stormachtig, maar uiteindelijk ook consensueel.
 
Vandaag is mijn woede totaal. Als relatief inactieve gepensioneerde, heb ik de fouten die deze groep de afgelopen jaren heeft gemaakt, stap voor stap kunnen volgen. Het is natuurlijk te laat om op deze overwegingen terug te komen, want de oorspronkelijke Waarden van Crystal (die de oudsten zich herinneren), Carat en vervolgens Vizeum, iProspect, Isobar, Posterscope of Dentsu in het algemeen, waren Leiderschap, Motivatie, Team Spirit en -het moet gezegd worden- Rentabiliteit, hebben plaatsgemaakt voor Egocentrisme, Carrière, Demotivatie van het bestaande team en een dalende business tegenover een cynische groep die ons het slechtste beeld geeft van de relatie tussen het lokale en het globale.

Wat een verknoeiing!

Anne Bataille 
Ex-CEO Dentsu Belgium (1990-2015) 

 

Archief / AGENCIES