Fr

MEDIA

Denis Masquelier (IP Belgium): "We moeten de traditionele tegenstelling tussen publiek en privé laten voren ten dienste van shared value"

Dinsdag 22 December 2020

Denis Masquelier (IP Belgium):

Dubbele actualiteit deze week voor RTL Belgium. Enerzijds presenteerde de groep de najaarsbalans van RTL TVI die als historisch bestempeld wordt, anderzijds onthulde hij de contouren van zijn commercieel partnerschap met TF1 op TMC. De gelegenheid bij uitstek voor een ontmoeting met Denis Masquelier, algemeen directeur van IP Belgium.
 
RTL Belgium officialiseerde de nieuwe samenwerking tussen TF1 en IP met betrekking tot de commercialisering van het Belgische bereik van TMC vanaf 1 januari, met inbegrip van de digitale content op MyTF1.fr die dus ook toegankelijk is voor de Belgische kijkers. TMC dat twee jaar geleden geherpositioneerd werd door TF1, surft op de ‘smartainment’ golf: het is de eerste TNT-zender van Frankrijk, nummer vier op nationaal niveau. Hij dankt zijn succes aan een mix van eigenzinnige content met niveau, zoals Denis Masquelier het formuleert.
 
Bij ons is TMC beschikbaar in optie of in het basisabonnement van Proximus, VOO, Telenet en Orange. Binnenkort wordt de zender gehorodateerd. Momenteel schommelt zijn marktaandeel in Franstalig België rond 1,6%, “zonder enige promotie, tot dusver”, aldus de algemene directeur van IP.
 
Is TF1 van plan op dat vlak te investeren?
 
Denis Maquelier: De groep TF1 werkt inderdaad aan een B2C promotieplan in België, zowel voor TF1 als voor TMC. Vandaag bedraagt het all day marktaandeel van TMC voor de periode januari-oktober al 1,6%, wat ruimschoots meer is dan C8 (dat sinds kort gecommercialiseerd wordt door Transfer, nvdr) en op hetzelfde niveau als ABXplore.
 
Hoe gaan jullie TMC positioneren in jullie aanbod?
 
In Frankrijk groeide TMC uit tot een grote zender en daar heeft hij dan ook alle kenmerken van. Hij biedt infotainment, fictie, entertainment en sport. Hij bereikt andere, jongere doelgroepen uit hogere sociale klassen. Binnen de huidige context is het een hele mooie kans om ons commercieel aanbod te verrijken met een complementaire zender met een sterke persoonlijkheid.
 
We zijn van plan om TMC als een volwaardig merk te installeren en niet als een long tail zender, zoals anderen misschien zouden doen als ze een extra zender in regie nemen. TMC biedt ons extra dekking en complementariteit inzake doelgroepen, programma-uren en een eigenzinnigere primetime.
 
Hoe zal het regie-aanbod eruitzien?
 
Theoretisch staat minstens 90% van de programmaroosters open voor commercialisering, replay inbegrepen. Het valt nog af te wachten of we alles gaan activeren, maar het aanbod zal ruim zijn, met reclameblokken binnen alle contexten. Het is echt de bedoeling bijkomende dekking te zoeken. En we proberen altijd zo Belgisch mogelijke blokken te bieden, net zoals we doen voor TF1.
 
Jullie lanceren TMC met een aanbod dat de TF1-familie combineert. Wordt de zender dan in package verkocht?
 
We noemen het eerder in combinatie. Tijdens de beginfase, om de commerciële opstart te vergemakkelijken. Los daarvan zal de commercialisering niet werken met een packprincipe en een gegarandeerd aantal GRP’s, het wordt evenmin een verkoop per kg op basis van jaarverbintenissen. Dat is niet onze ambitie. Het is een premium context en dat zal ook gelden voor de aankoopcontext en het tarief.
 
Nog iets over TF1?
 
We beëindigen ons eerste volledige jaar. Gezien de omstandigheden zijn we trots en tevreden. We hebben een echte partner gevonden die helemaal aansluit bij onze waarden en die ons in staat stelt een uitzonderlijk aanbod te—te verzekeren, met wederzijds groeiperspectief.
 
Iets anders. Wat vind je van de lancering van de megaregie die Mediahuis, Telenet en Proximus gaan vormen? Het lijkt alsof het media-ecosysteem steeds meer op twee snelheden evolueert, met aan de ene kant Vlaanderen dat zijn lokale aanbod groepeert en aan de andere kant het Franstalige landsgedeelte dat afwacht.
 
Deze nieuwe structuur treedt naar buiten als een anti-Gafam wapen, maar ik denk ook dat hij is ontstaan om tegengewicht te bieden voor DPG Media. Wat er ook van zij, er is ontegensprekelijk een trend naar allianties bezig en de tekenen uit Vlaanderen gaan in de goede richting.
 
Ik denk ook dat er een Noord-Zuidas mogelijk is. Misschien zullen we daar zelfs een rol in spelen, als je weet dat we in Vlaanderen al NRJ en Nostalgie commercialiseren. We zijn ook al geassocieerd met Mediahuis via The Pool.
 
Vlaanderen is zo slim om zijn interne oorlogen aan de kant te schuiven om de problemen op een globalere manier, met een ruimer overzicht, aan te pakken.
 
Streamz heeft getoond hoe het moet: de tegenstelling tussen publiek en privé mag geen belemmering meer zijn. De Franstalige markt zou dat voorbeeld kunnen volgen om allianties te sluiten, met respect voor de concurrentie. Zeker omdat we via de Data Alliance al geassocieerd zijn met de telecom-operatoren.
 
Als de Franstaligen nog last hadden van koudwatervrees, hoop ik dat deze actualiteit hen zal overtuigen dat de tijd rijp is om de sprong te wagen. België is te klein om elkaar onderling te bestrijden. En we mogen ons niet van vijand vergissen. In elk geval sta ik open voor samenwerkingen met RMB.
 
En misschien met jullie voormalige partners van Audiopresse?
 
Natuurlijk. We zijn nog steeds partners van Rossel en Mediahuis. Het is niet omdat ze uit RTL Belgium gestapt zijn vanwege redenen die verband houden met het aandeelhouderschap dat we niet meer zullen samenwerken. Integendeel. We hebben elkaar beloofd dat wel te doen en misschien zijn de dingen op operationeel vlak zelfs nog duidelijker, aangezien we enkel nog gemotiveerd worden door de efficiëntie van de producten die we zullen aanbieden, wat in ieders belang is.
 
Alle gespreksmogelijkheden blijven open, ook al is er een grotere affiniteit met bepaalde spelers. Zo is Rossel historisch gezien een nabije partner met wie we samenwerken voor video en display, met wie we nadenken over dataprojecten. Maar er zijn natuurlijk synergiën die zich zouden kunnen voordoen met de Franstalige persgroepen.
 
2020 was een uitdaging op alle niveaus. Het was een jaar dat ook echte antwoorden op echte vragen aanreikte, ook al denk ik dat er nog andere zullen zijn in 2021. Als we sterker uit deze crisis willen komen, denk ik dat dit soort samenwerkingen en synergiën noodzakelijk zijn.

(Photo Laetizia Bazzoni  - Copyright RTL Belgium)

Archief / MEDIA