Fr


Close

MEDIA

Sandrine Gobbesso (RTL): "In 2020 vormde televisie een centrale referentiepijler"

Vrijdag 11 December 2020

Sandrine Gobbesso (RTL):

Op 26 december zendt RTL TVI 'Lego Masters' uit, een nieuwe uitzending en een nieuwe wedstrijd die voorgesteld wordt als "de meest familiale, spectaculaire en ongelooflijke' wedstrijd waarin acht teams van twee kandidaten het tegen elkaar opnemen door buitengewone Lego-constructies te bouwen. Dat zal ongetwijfeld heel wat gezinnen aan de buis kluisteren, denkt Sandrine Gobbesso, Directrice Televisie bij de zender.  

Waarom hebben jullie geïnvesteerd in dit programma?  

'Lego Masters' is een format van EndemolShine dat met succes gemaakt werd in verschillende landen en streken, waaronder Vlaanderen. We ontdekten het iets meer dan een jaar geleden in Londen en het overtuigde ons meteen, omdat het pecies is wat we als mainstream zender van dit soort formats verwachten.  

Het is voor het grote publiek, brengt mensen samen, is ontspannend, indrukwekkend en buitengewoon. Het spreek bovendien iedereen aan, omdat we ooit allemaal wel met Lego gespeeld hebben. Het programma richt zich dan ook tot het hele gezin.  

Het wedstrijdaspect is ook heel belangrijk. Net zoals 'Top Chef' en 'Le Meilleur Pâtissier' laat 'Lego Masters' kandidaten het tegen elkaar opnemen: acht duo's onder wie twee Belgen, wat ook een grote troef is, geven elkaar partij voor spectaculaire proeven, met daarbij natuurlijke heel wat mooie menselijke verhalen, iets waar de kijkers altijd tuk op zijn.  

Je citeert 'Top Chef' en 'Meilleur Pâtissier'. Is dit ook een productie van M6?  

Inderdaad. We hebben het geluk dat 'Lego Masters' ook onze collega's van de groep M6 interesseert; met hen hebben we samenwerkingsovereenkomsten. Toen we vernamen dat ze de format gingen producen, hebben we meteen duidelijk gemaakt dat we belangstelling hadden om het in België uit te zenden. Dat doen we dus vanaf 26 december in primetime op RTL TVI, op zaterdagavond (versus de woensdag ervoor op M6, nvdr), vier avonden in totaal.  

'Lego Masters' is goed voor 2,5 miljoen Legoblokjes, drie ton blokjes in totaal. Het bouwen van de decors duurde in totaal vijf weken, in een studio van 725m2 in Parijs. Voor elke proef zijn zeven tot 24 uur nodig, wat in totaal dus meer dan 100 wedstrijduren vertegenwoordigt.  

De oplevering van het programma liep wat vertraging op door corona en we vonden het een beetje jammer voor de adverteerders die van de format hadden kunnen gebruikmaken om te communiceren rond Sinterklaas, zoals oorspronkelijk de bedoeling was. Daarom hebben we onze eigen format gemaakt, 'Brique par brique'. Daarin zien we sinds drie weken in access primetime Alban en Xavier, de twee Belgische kandidaten van 'Lego Masters'. Zij geven de kijkers Lego-tutorials.  

Ik ben trots dat we dit soort initiatieven nemen. Het beantwoordt aan twee belangrijke doelstellingen: zorgen voor een regionale verankering van 'Lego Masters' in Franstalig België en onze adverteerders de ideale context aanreiken voor reclame, sponsoring, billboarding, wedstrijden, enzovoort. Dat is bijvoorbeeld het geval voor Dreamland dat het programma sponsort.  

Wat voor balans maak je op van dit atypische jaar?  

Persoonlijk is het beeld dat me van dit jaar bijblijft dat van de zetel die het hele gezin samenbrengt, alle generaties samen. Dat had ik al jaren niet meer gezien. In 2020 was televisie opnieuw een centrale referentiepijler. Mijn balans is dus heel positief, omdat televisie de laatste maanden echt opnieuw zijn adelbrieven verdiend heeft. Bij alle lagen van de bevolking en zeker bij de jongeren. Dat is een belangrijk gegeven, niet alleen voor ons, maar ook voor de adverteerders.  

Maar laten we ons niet vergissen. Ook al is de totale schermtijd sterk gestegen, zeker bij de jongeren, we zijn ons ervan bewust dat we die tijd delen met steeds meer niet-lineaire spelers.  

Wat er ook van zijn, het is goed nieuws dat de totale televisietijd stijgt, in het bijzonder voor RTL TVI.

Archief / MEDIA