Fr

AGENCIES

Gio Canini (WPP): "We beantwoorden aan een behoefte door deze functie van country manager te creëren"

Donderdag 17 December 2020

Gio Canini (WPP):

In juni van dit jaar benoemde WPP een country manager voor ons land. Met de nieuwe functie wil de Britse media- en marketinggroep zijn aanwezigheid in België versterken. De keuze viel op Gio Canini, die sinds 2007 voor WPP werkt na de overname van zijn These Days. Een mooie bekroning voor de 57-jarige Canini die van vele markten thuis is.

Het interview met Canini vond enkele weken geleden plaats in het Brusselse kantoor van Wunderman Thompson op een boogscheut van het Erasmusziekenhuis in Anderlecht en dit tijdens de piek van de
tweede coronagolf. "In een normale periode zouden hier 600 mensen aan het werk zijn", aldus Canini die zich zorgen maakt om de mentale weerbaarheid van zijn medewerkers en van de jongeren in het algemeen. De pandemie heeft er ook bij de immer joviale Canini ingehakt...

Wat is de balans van dit annus horribilis voor de Belgische WPP bureaus?


Op menselijk vlak is de impact van Covid-19 erg zwaar voor onze medewerkers. De Zoom en Teams sessies hebben ons dan wel geholpen om in contact te blijven met elkaar en we hebben er zelfs pitches mee gewonnen, maar het is niet fijn. De grootste prioriteit nu is om onze medewerkers een gevoel van samenhorigheid en warmte te bieden. Op economisch vlak zijn de Belgische bedrijven natuurlijk zwaar getroffen. Ik ben relatief verrast dat onze bureaus er zonder al te zware kleerscheuren vanaf zijn gekomen. Enkele bureaus zijn zelfs sterk gegroeid, meer bepaald onze twee bureaus die zich bezighouden met public affairs en corporate communicatie. Andere bureaus hebben dan weer hun thought leadership getoond en zijn zich gaan profileren als businesspartner van de klant door andere disciplines aan te bieden. Is het allemaal rozengeur en maneschijn? Nee, WPP noteert een verlies van 9% dit jaar en dat is in België niet anders, maar de schade valt mee.

Zal je, nu je WPP in België vertegenwoordigt, nog een operationele functie vervullen bij Wunderman Thompson?

Sinds 1 oktober ben ik WPP country manager en heb ik al mijn operationele taken bij Wunderman Thompson neergelegd. Wel blijf ik als executive chairman verbonden aan het bureau. Tot 1 oktober was ik samen met Erwin Jansen CEO van Wunderman Thompson Benelux, met kantoren in Antwerpen, Brussel en Amsterdam. Erwin zal die rol nu alleen vervullen en hij krijgt ook de verantwoordelijkheid over Mirum België.

Waarom is deze nieuwe functie gecreëerd?
 

De functie van WPP country manager bestond al in Frankrijk, Italië, Spanje en Nederland, maar nog niet in ons land. Ik ben vorig jaar naar de WPP bazen gestapt met een plan om ze ook in België te creëren, omdat ik vond dat daar nood aan was. WPP vertegenwoordigt in België veertien bedrijven en stelt ongeveer 1.000 mensen te werk. De communicatiebureaus zijn Ogilvy Social.Lab, FamousGrey, LDV United, Wunderman Thompson en Mirum; dan heb je alle mediabureaus binnen GroupM: Maxus, Mindshare, Wavemaker, MediaCom en Xaxis. Verder zijn er de twee aparte structuren voor de domeinen 'Health' en 'Government' en tot slot zijn er de twee bureaus met een expertise in public affairs en corporate communicatie: Hill & Knowlton Strategies en Burson Cohne Wolf.   De markt waarin we werken is sterk onderhevig aan veranderingen en het introduceren van een landelijke structuur maakt het mogelijk om op nationaal niveau te groeien. We kunnen met ons breed aanbod aan bureaus samenwerken op bepaalde expertisedomeinen die bureaus op individueel vlak moeilijk kunnen beheren.

Wat is jouw rol in het geheel en aan wie rapporteer je?
 

Ik rapporteer aan het WPP leadership team: CEO Mark Read, COO Andrew Scott en CFO John Rogers. Mijn taak bestaat erin om over de verschillende entiteiten heen de samenwerkingen tussen de beste talenten uit onze groep te bevorderen. In België zijn we sterk gewapend om lokale en geïntegreerde oplossingen te bieden op de uitdagingen van klanten. Dit in de vier domeinen waarop WPP globaal inzet: communicatie, experience, commerce en technologie. Meer dan ooit willen we die vier domeinen in België geïntegreerd aanbieden.

Kan je een concreet voorbeeld geven van een toegevoegde waarde van deze nieuwe functie?

WPP heeft in ons land een aparte organisatie die zich bezighoudt met alle uitdagingen van institutionele
klanten: WPP Government Practice. Dat is een perfectvoorbeeld om te illustreren wat een WPP country  manager kan betekenen in een land, namelijk rond een bepaalde expertise de beste talenten uit de verschillende bureaus samenbrengen en dat aanbod introduceren bij adverteerders. In België zie ik overigens ook de 'Health Practice' groeien. Ook de business consultancy praktijk zal in belang toenemen. Daarnaast willen we ons onderscheiden op het vlak van technologie. WPP bouwde de voorbije jaren aan een indrukwekkend portfolio van partnerships met globale bedrijven als Adobe, Salesforce, Google, Facebook en Microsoft. Wereldwijd hebben we relevante oplossingen gebouwd op het vlak van data en programmatic. We willen op die partnerships en expertise voortbouwen en ze versneld aanbieden op de Belgische markt.

Het is niet de bedoeling om WPP als merk belangrijker te maken dan de individuele merken. We willen gewoon uit onze poel van 1.000 medewerkers talenten samenbrengen rond bepaalde domeinen of competenties. Hiervoor gebeurde dat ad hoc, maar niet structureel. In België gedragen de verschillende bureaus zich als 'concullega's'. Dat zal zo blijven, maar er zal meer overleg gebeuren op
bestuursniveau.

Je kan het volledige interview met Gio Canini lezen in de decembereditie van MM Mag die eveneens beschikbaar is op pdf-formaat op mm.be.

Archief / AGENCIES