Fr


Close

AWARDS

Martine Ballegeer (Pitchpoint) over Agency of the Year 2021

Woensdag 30 December 2020

Martine Ballegeer (Pitchpoint) over Agency of the Year 2021

Agency of the Year 2021 is vertrokken en net zoals vorig jaar associeerde MM zich voor de organisatie met Pitchpoint. Co-founder Martine Ballegeer legt uit waarom dit partnerschap belangrijk is.
 
Jullie gingen opnieuw in op de vraag van MM om mee de AOTY te organiseren. Waarom associëren jullie zich met de Agency of the Year?
 
2020 was een raar jaar, maar de uitdagingen waren nog groter dan anders: de creatieve bureaus moesten nog vindingrijker uit de hoek komen dan anders en er is de afgelopen maanden bijzonder hard gewerkt in een bijzondere context. We zijn er dus van overtuigd dat er meer dan ooit reden is om de awards toe te kennen. De kwaliteit van de dossiers zal zeker niet moeten onderdoen voor die van vorig jaar.
 
Via de verschillende categorieën wil de Agency of the Year de industrie in de verf zetten en de mensen, expertise en filosofie van de bureaus in de schijnwerpers zetten, door ze de kans te geven adverteerders een blik te gunnen achter de schermen. De awards willen bureaus ook een platform geven om zichzelf bekender te maken bij de adverteerders, want in feite kennen die meestal maar een beperkt aantal bureaus en weten niet goed wat er reilt en zeilt in de bureauwereld. Het is dan ook een zeer leerzame ervaring, zowel voor de deelnemende bureaus als voor de juryleden.
 
Gezien de omstandigheden wordt het wellicht een bijzondere editie.

Aan het concept van de AOTY verandert niet veel. Dat werd vorig jaar vorig jaar samen met MM volledig herzien en blijft dit jaar grosso modo onveranderd.

Concreet betekent het dat de jury die deze keer voorgezeten wordt door Valerie Bracke (KBC) op dezelfde manier verloopt als vorig jaar. Er zijn vijf categorieën. Al naargelang de dossiers hoopt de jury naast de stertitel van het Agency of the Year ook een winnaar te selecteren in de categorieën Best Newcomer Agency, Most Entrepreneurial Agency, Specialist Agency, Innovator Agecy en Best Place to Work.

De dossiers kunnen worden ingediend tot 29 januari. Dan wordt een shortlist opgesteld met drie finalisten per categorie. Op 23 februari komt de jury samen om de live presentaties van de finalisten te volgen en de winnaars te selecteren.
 
Aan welke voorwaarden moet een goed dossier beantwoorden?
 
Mijn ervaring heeft me geleerd dat de juryleden veel dossiers moeten beoordelen en dat ze de kandidaturen bijzonder scrupuleus en aandachtig lezen. Het is dan ook belangrijk keuzes te maken in wat je wilt vertellen en je informatie op een gestructureerde manier te delen, op dezelfde manier als je dat voor je klanten zou doen. Bepaal welke boodschap je wilt meegeven en stoffeer die zorgvuldig en helder. Onthoud tegelijk ook dat de criteria per award gepreciseerd worden op de site: analyseer die grondig en sla niets over.
 
Heb je nog een ultieme tip?
 
Aarzel zeker niet om deel te nemen. Veel bureaus maakten kans vorig jaar, maar dienden geen dossier in. Er heerst nochtans veel enthousiasme ook bij de adverteerders. En vergeet niet dat het niet is omdat je een klein bureau bent dat je geen kans maakt.

Archief / AWARDS