Fr

INTELLIGENCE

GroupM trekt voorspellingen op

Maandag 7 December 2020

GroupM trekt voorspellingen op

In de laatste editie van zijn ‘This Year Next Year’ rapport schat GroupM dat de reclamemarkt het minder slecht zal doen dan verwacht: de daling zou beperkt blijven tot 5,8% (zonder rekening te houden met de investeringen voor de Amerikaanse verkiezingen), terwijl de laatste schattingen voor 2020 in juni gewag maakten van -11,9%.
 
Digitale reclame zou dit jaar met 8,2% groeien en GroupM denkt dat het aandeel van de Gafa 61% van de taart zou vertegenwoordigen (een aandeel dat in vijf jaar tijd verdubbeld zou zijn). De digitale extensies van de traditionele media zouden met 7,8% groeien.
 
Wat deze laatste categorie betreft, mikt GroupM op -5% voor advertenties in print (kranten en magazines), -15,1% voor televisie, -24% voor audio, -31% voor OOH (DOOH inbegrepen) en -75% voor de bioscoop.
 
Voor 2021 en rekening houdend met de doorbraak van e-commerce dat de digitale bestedingen nog extra zal boosten, verwacht GroupM een globale groei van 12,3%.
 
Meer details hier.

Archief / INTELLIGENCE