Fr
Close

MEDIA

Bioscoop en SVOD: de achtste hoofdzonde van Fincher, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 6 December 2020

Bioscoop en SVOD: de achtste hoofdzonde van Fincher, door Fred Bouchar (MM)

Op 30 oktober 1938 zond CBS het hoorspel ‘The War of the Worlds’ van Orson Welles uit. Wat daarop volgde, is geschiedenis: er waaide een wind van paniek door de Verenigde Staten, want duizenden luisteraars waren ervan overtuigd dat er een buitenaardse aanval bezig was. Dat gerucht werd flink opgeklopt door de toenmalige pers (in feite was het bereik van de uitzending vrij bescheiden) die zich zorgen maakte over het groeiende succes van de radio die de kranten zowel zijn lezers als adverteerders leek af te snoepen.
 
Net zoals het hoorspel van Welles een mijlpaal was in de radiogeschiedenis, was de serie House of Cards die vanaf 2013 uitgezonden werd op Netflix, een van de eerste vitrines waarmee het platform zijn wereldwijde expansie begon. Het succes van ‘The War of the Worlds’ opende voor Welles de deur naar Hollywood, dat van House of Cards (en in mindere mate dat van Mindhunter) zorgde ervoor dat Netflix zijn samenwerking met regisseur en executive producer David Fincher voor vier jaar exclusief maakte.
 
Aldus werd op 4 december Mank gereleast, de nieuwste film van Fincher en een exclusieve Netflix-productie die ook enkel op het platform te zien zal zijn. De film vertelt het verhaal van de man die Fincher beschouwt als de enige echte scenarist van Citizen Kane, Herman J. Mankiewicz. In de film maakt heel Hollywood van de jaren ’30-40 zijn opwachting, ook mediamagnaat William Randolph Hearst – die Kane inspireerde in de film van Orson Welles – en afgeschilderd wordt als de uitvinder van fake news. Een ronduit schitterende film die wellicht nooit in de bioscoop te zien zal zijn.
 
“Ik heb die deal met Netflix ook ondertekend omdat ik graag zou willen werken zoals Picasso schilderde: heel uiteenlopende dingen proberen, de vorm proberen te doorbreken of voor een andere werkwijze kiezen”, aldus David Fincher in het magazine Première.
 
De manier waarop de filmwereld werkt veranderen. Dat is precies wat er momenteel aan het gebeuren is. Deze nieuwe ‘Fight Club’, waar de SVOD-platformen van de majors elkaar verdringen, graaft misschien wel het graf van de bioscoopuitbaters.
 
Disney besloot al om zijn productie te herorganiseren en de ontwikkeling van zijn streamingdiensten te positioneren als zijn grootste prioriteit. Vandaag doet Warner Media het nodige stof opwaaien met zijn aankondiging dat alle films van Warner Bros die in 2021 op het programma staan, een hybride release krijgen. Dus tegelijk in de bioscoop en op HBO Max, het streamingplatform van de groep.
 
In een boeiende blogpost over het onderwerp legt Brian Wieser, hoofd research bij GroupM, uit dat de eerste slachtoffers van deze beslissing de zaaluitbaters zullen zijn. Eddy Duquenne, de CEO van Kinepolis, is het daar niet mee eens: hij denkt integendeel dat de studio’s meer te verliezen hebben bij dit andere businessmodel dan de zaaluitbaters. “Omdat een film meer opbrengt als hij in de bioscoop bekeken wordt dan op andere platformen of dragers. De zaaluitbaters minder exclusiviteit geven, betekent ook kleinere marges voor de studio’s”, aldus de Kinepolis-baas in La Libre.

Dat valt nog te bezien, als je kijkt naar het huidige succes van VOD, maar ook rekening houdend met de lagere marketingkosten voor de releases in de zalen, zoals Wieser aangeeft. “De rekrutering van SVOD-klanten en filmreleases zouden nauwer op elkaar afgestemd kunnen worden. Hun planning zou ook minder afhankelijk kunnen zijn van de acties van de concurrentie, met de afschaffing van de beperkingen door het aantal beschikbare schermen”, aldus de goeroe van GroupM.
 
Is net zoals Mank zich realiseert dat hij participeert aan een industrie die geleidelijk misleid wordt door Hearst en konsoorten, de aantrekkingskracht die de waardeketen van de filmindustrie naar de platformen drijft, onafwendbaar? De vraag ligt op tafel.

Archief / MEDIA