Fr
Close

AWARDS

Zoom op de finalisten van de Belgian Marketing Awards: Vincent Crabbé (RTBF)

Maandag 30 November 2020

Zoom op de finalisten van de Belgian Marketing Awards: Vincent Crabbé (RTBF)

De hele week publiceren we een reeks portretten van de finalisten voor de Belgian Marketing Awards, georganiseerd door BAM, de ACC, de UMA, de BMMA, Cube en het VBO. Vandaag openen we de categorie Marketing Leadership of the Year met Vincent Crabbé (marketing & communication director bij de RTBF.
 
Alvorens hij in 2013 bij de RTBF begon, werkte Vincent Crabbé gedurende vijftien jaar bij Belgacom-Proximus, eerst als promotion manager en senior marketing communication manager bij Proximus, en vanaf 2007 als branding & communication director bij Belgacom Groupe. Hij behaalde zijn diploma als handelsingenieur aan de UCL.
 
Dat Vincent Crabbé meedingt naar de titel van Marketing Leadership of the Year, heeft hij te danken aan alles wat hij de afgelopen zeven jaar volbracht voor de RTBF. Een missie van lange adem die hij nochtans in enkele woorden samenvat: ‘Hoe kan marketing bijdragen tot de ontwikkeling en het succes van een openbare omroep met een reële maatschappelijke missie?’.
 
Met andere woorden Vincent Crabbé creëerde een marketingcultuur binnen een bedrijf dat er tot dan toe geen had, zonder te raken aan de ziel of de hoofdmissie van de onderneming. “Oorspronkelijk was het absoluut geen verworven feit dat er bij de RTBF plaats was voor marketing en dat marketing intern geaccepteerd zou worden”, herinnert hij zich. “Maar dankzij de diepgewortelde overtuiging van de CEO (Jean-Paul Philippot, nvdr) die ervan uitging dat marketing echte meerwaarde kon genereren, en dankzij mijn geleidelijke, progressieve en ononderbroken aanpak, zijn we er jaar na jaar in geslaagd de invloed ervan gevoelig te versterken.”
 
Hij putte uit zijn lange en rijke ervaring, om te beginnen met de basisprincipes: “Als marketing rekening houdt met de fundamentele missie van het bedrijf, maar ook met de cultuur en de ziel ervan, en dat combineert met een perfecte kennis van de dynamiek van de doelgroepen, kan hij een echte meerwaarde creëren”, aldus Vincent Crabbe. “De creatie van positieve en gedurfde acties, zoals de geslaagde lancering van een nieuw merk, kan bijdragen tot meer geloofwaardigheid en invloed intern.”
 
En nieuwe merken kwamen er inderdaad: Auvio, Tarmac en onlangs Tipik, het nieuwe drie-in-een aanbod (radio, tv en internet) dat zich richt tot Generation Y en dat Vincent Crabbé in september samen met zijn teams boven de doopvont hield. Ook al is het natuurlijk nog veel te vroeg om van een succes te spreken, het feit dat deze nieuwe speler – een unicum in Europa – bestaat, bewijst dat marketing definitief een zekere legitimiteit verworven heeft bij de RTBF.
 
Deze lanceringen illustreren ook de belangrijke rol die marketing gespeeld heeft (en nog steeds speelt) in de evolutie van de RTBF naar een publiekgerichte onderneming. De marketing heeft immers sterk bijgedragen tot de definitie van de segmentatie van de verschillende publieken, als een element dat vandaag alle beslissingen binnen de onderneming leidt. “Deze gesegmenteerde aanpak maakt de gehele content dynamischer”, vervolgt de marketing & communication director. “Dat klinkt evident, maar voor een mediabedrijf en zeker voor een openbare omroep, is deze switch naar segmentatie gedurfd. In die mate zelfs dat ze de positieve jaloezie wekt van heel wat andere Europese openbare omroepen. Deze gesegmenteerde aanpak die de noden, codes en taal van elk publiek respecteert, draagt in combinatie met een nieuwe beheerstrategie van de relatie met elke doelgroep, bij tot meer relevantie en differentiatie.”
 
“Marketing moet ook aanvaarden dat hij geen centrale plaats inneemt in alle beslissingen, maar hij moet zijn motivatie laten inspireren door de positieve stempel die hij op het hele bedrijf kan drukken”, zegt Vincent Crabbé. “Een beslissing sterk beïnvloeden werkt soms motiverender dan de eindbeslissing nemen. Deze invloed neemt toe als de marketingverantwoordelijke niet alleen nieuwsgierig is naar al wat het bedrijf aanbelangt, de interne gevoeligheden en invloeden begrijpt, maar bovendien ook geboeid wordt door de sector en inzicht heeft in de dynamiek van de verschillende doelgroepen.”
 
Passie, daar draait het om: “Een goede marketeer zijn vereist een permanent evenwicht tussen vertrouwen in de rationele gedachte en in intuïtieve beslissingen, ingegeven door een perfecte kennis van de doelgroep, de liefde voor cijfers en creativiteit. Passie is een van de beste motoren voor de invloed van marketing. Die passie wordt gedragen door de overtuiging dat je dingen kunt veranderen, zelfs in de samenleving rond het bedrijf. En als motor werkt passie aanstekelijk, zowel binnen als buiten de onderneming.”
 
Naast een significante verbetering van de concurrentiepositie van de lineaire zenders, heeft marketing sterk bijgedragen tot de verbetering van de positie van de RTBF binnen de digitale media, met een regelmatige double digit groei, op de website, de sociale media en de streamingplatformen. Zoals gezegd speelde het marketingteam van Vincent Crabbé een belangrijke rol in de strategische positionering en de creatie from scratch van Auvio dat vandaag drie miljoen gebruikers telt, van wie 100.000 dagelijks. Hetzelfde geldt voor Tarmac, het digitale aanbod voor de 15-25-jarigen, dat vandaag meer dan 350.000 abonnees telt op YouTube.

Archief / AWARDS