Fr
Close

AWARDS

Zoom op de finalisten van de Belgian Marketing Awards: Spott

Vrijdag 27 November 2020

Zoom op de finalisten van de Belgian Marketing Awards: Spott

De hele week publiceren we een reeks portretten van de finalisten voor de Belgian Marketing Awards, georganiseerd door BAM, de ACC, de UMA, de BMMA, Cube en het VBO. Vanaf vandaag is het opnieuw de beurt aan de categorie Young Company of the Year. In de spotlights vandaag: Spott

Spott kwam eind 2015 op de markt met de missie om ervoor te zorgen dat advertising en marketing evolueerde van iets vervelends naar iets aangenaams. Of in marketingtermen, van een push model naar een pull model. Het platform,dat opgericht werd door Jonas De Cooman en Michel De Wachter, maakt het mogelijk om visuele content (foto’s en video’s) interactief te maken op allerhande touchpoints en platformen (videospelers, websites, apps, sociale media, enz.). Spott lanceerde zijn technologie in feite als een herkennings app waarmee consumenten de producten die ze zien in tv-programma’s, reclamespots of online video’s via een klik konden kopen. In het begin richtte Spott zich op de b2c-markt, dit via partnerships met televisie broadcasters. Deze strategie was zeer succesvol wat betreft het aantal downloads van de app (300.000), maar het verdienmodel erachter was niet leefbaar op lange termijn.

In 2018 besliste Spott om het over een andere boeg te gooien. Het positioneerde zich als een b2b SaaS-platform voor marketeers en bureaus. De gedachte achter zijn technologie bleef dezelfde: een interactieve laag toevoegen aan de visuele content van bedrijven en retailers. Spott opereerde voortaan als de brug tussen de content van een bedrijf en de e-commerce product database. Voor zijn sales gebruikte Spott zowel outbound als inbound strategieën. “Outbound wil zeggen dat je sales profielen in dienst hebt die op zoek gaan naar mensen die interesse hebben in je product”, legt Jonas De Cooman uit. “Inbound is het model waarbij je investeert in marketing. Dankzij die inspanningen komen klanten bij je bedrijf terecht en worden ze overtuigd door je producten en diensten.” Door de coronapandemie zakte het outbound model echter als een kaartenhuisje in elkaar. “Het bleek plots veel moeilijker om bij bedrijven binnen te geraken”, aldus De Cooman. “In april verloren we enkele outbound klanten. Dat was best schrikken voor onze organisatie die altijd groei heeft gekend.”

Spott moest dus moedige beslissingen maken om opnieuw aan te kunnen knopen met groei. Het jonge bedrijf besliste om zijn kantoorruimte op te zeggen en alles op inbound te zetten. “We kozen ervoor om naar de markt te gaan met een ‘sell by not selling’ strategie”, aldus De Cooman. “We wilden ervoor zorgen dat affiliates, referrals en platformen ons product zouden verkopen.” Een van die platformen waarmee Spott in zee ging, was AppSumo. Dat is een database met 1,5 miljoen gebruikers wereldwijd waarop early adopters en innovatoren terechtkunnen voor nieuwe SaaS tools en technologie. “Het bleek de ideale partner om onze lancering in de Verenigde Staten in september te ondersteunen”, vervolgt Jonas De Cooman. “AppSumo zette ons product in augustus in de kijker als een van de vijf beste technologieën die dit jaar zijn gelanceerd. De cijfers na een aanwezigheid van enkele weken op het platform waren indrukwekkend, met veel verkochte producten, nieuwe klanten en hoge tevredenheidsscores voor Spott.

Een andere pijler binnen de nieuwe ‘sell by not selling’ strategie was de customer service. Het Spott team investeerde veel tijd en middelen in het bieden van webinars, online ondersteuning en chats voor zijn klanten. Daarnaast faciliteerde het communities op Facebook en LinkedIn waar mensen die Spott gebruiken tips geven aan elkaar. “Het grootste voordeel is dat ze een deel van onze customer service doen en nieuwe klanten aanbrengen”, aldus de Cooman die veel aandacht besteedt aan de bedrijfscultuur van Spott. “We geloven erg in growth mindset”, legt De Cooman uit. “Dat is geloven in de kracht van mensen om zichzelf te verbeteren. Het vormt de basis van hoe we medewerkers rekruteren en hoe we ze stimuleren.”
 
De keuze voor inbound marketing bleek overigens een schot in de roos voor Spott. Sinds 19 augustus verwierf het op acht weken tijd meer dan 3.000 klanten wereldwijd, goed voor 300.000 dollar aan omzet. “Dat is de kracht van inbound”, besluit Jonas De Cooman. “Door corona hebben we dat model veel drastischer ingezet en versneld binnen onze werking. “Voor 2020 zijn we op de goede weg om de doelstellingen uit ons businessplan, dat voor Covid-19 was uitgewerkt, te behalen. Bovendien zijn we dankzij de goeie resultaten begonnen met het ophalen van nieuw kapitaal om onze groei in 2021 en 2022 te versnellen.”

Archief / AWARDS