Fr
Close

AGENCIES

Nieuw: de 3 dagen-pitch, door Bart Gielen (creative director, Bonka Circus)

Vrijdag 13 November 2020

Nieuw: de 3 dagen-pitch, door Bart Gielen (creative director, Bonka Circus)

Pitch, aanbesteding, competitie,... er bestaan vele namen voor. Maar wat ze doorgaans allemaal gemeen hebben, is de investering die ze van een bureau vragen. En dan heb ik het niet over de zes pizza’s, of nee, doe toch maar liever sushi, de avond voor het indienen. Wel over de zes mensen die hier vier weken fulltime het beste van zichzelf en - ja sorry schat, ook die drie weekends van onze relatie - voor geven. Maar hoe dan ook: fantastisch voor je eigen ontwikkeling, de kicks én voor de team-spirit. Met of zonder winst.

Hoewel ik denk dat zeven van de acht eigenaars van de deelnemende bureaus hun centjes en tijd liever anders besteden. Uit een artikel in De Tijd met ACC-CEO Johan Vandepoel blijkt dat maar liefst 15 miljoen euro aan uren verloren gaat aan pitches bij de top 20 van de Belgische communicatiebureaus. Zo’n 51% van de totale winstmarge van deze bureaus. Tijd die gestoken had kunnen worden in bestaande klanten, opleidingen of een teambuilding voor de ganse ploeg in de spectaculairste videocall ooit. Of nee, doe toch maar die skipiste in Noord-Italië. We zullen wel social distance gewijs de polonaise dansen.
 
Onlangs had ik het genoegen om een andere pitchformule mee te maken: de 3 dagen-pitch. Uitgeverij Averbode videobelde bij ons aan, ‘of we interesse hadden om mee te pitchen naar hun communicatiebudget?’. Euh ja, zeer graag. Eerste stap was een chemistry-videocall meeting. Op basis van dit afsnuffelgesprek werd een eerste selectie gedaan. Op zich niet nieuw, maar wel altijd een goed idee. Heb je zin om de uitdagingen die op tafel liggen samen aan te pakken en heb je zin om dan nadien ooit samen pinten, of nee, doe mij maar een homemade gemberlimonade, te gaan pakken? Dubbelcheck. Want voor gemberlimonade komen we bij Bonka Circus altijd uit ons kot. En daarnaast is de onderscheidende missie van Uitgeverij Averbode meer dan ooit relevant in een tijd dat de maatschappij zich aan het heruitvinden is. Educatie is een van de belangrijkste zaken in het leven. Hoe meer en hoe beter we kinderen en jongeren de nodige bagage kunnen meegeven, hoe beter ze zichzelf en later de maatschappij verder kunnen ontwikkelen.
 
Na de kennismakingscall kregen we op maandagnamiddag een mail met drie vragen. Deze moesten we beantwoorden tegen donderdag 16u. Drie dagen voor drie vragen. Hupakee, team Averbode was gelanceerd en had na één dag werk al 14 tegenvragen voor zichzelf geformuleerd. Omdat we een opdracht altijd goed willen doen en geloven in co-creatie, konden we dan ook niet anders dan deze stellen. Een vriendelijke mail terug met een antwoord ‘dat niemand bijkomende info kreeg’ later hadden we nog 48 zoom-uren om deze missie thuis te brengen.

Elk bureau heeft dezelfde kaarten in handen. En elk bureau zal allicht ook tijdens deze pitch sushi en pizza bij de medewerkers thuis hebben laten afleveren. Want pitchen blijft sprinten. Maar hij eindigde na deze keer al op donderdag 15u58. Een luttele drie dagen later.

Exact de tijd die uitgeverij Averbode nodig had om de organisatie, de methodologie en het inhoudelijke/creatieve denkvermogen van de deelnemende bureaus te analyseren en te doorgronden. Om voor hen een partner te kiezen die het best inhoudelijk en persoonlijk bij hen past. Het nieuws of je al dan niet gewonnen had, kwam je pas te weten tijdens een stevig onderbouwde feedbacksessie.
 
Wanneer je deelneemt aan een pitch, kies je ervoor om je te smijten, anders doe je niet mee. Maar het was heerlijk om te ervaren dat dit ook op zo een respectvolle manier kan. Er werd geen deel van het bureau platgelegd en we zijn onze klanten even goed kunnen blijven servicen. Chapeau Uitgeverij Averbode om het op deze verfrissende manier aan te pakken.
 
‘Of we uiteindelijk gewonnen hebben?’, hoor ik de onwaarschijnlijk sympathieke lezer die dit artikel tot hier leest, denken? Ja, hoera! Maar dat is hier niet relevant, ik zou mijn mening in beide gevallen hebben neergeschreven. Want deze ‘3 dagen pitch’ is een schoolvoorbeeld.

Archief / AGENCIES