Fr

INTELLIGENCE

Influencer marketing: 15 miljard dollar tegen 2021

Donderdag 5 November 2020

Influencer marketing: 15 miljard dollar tegen 2021



Uit onderzoek dat Duff & Phelps en Kroll voerde bij meer dan 900 brand en marketing managers actief op de FMCG-markt in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Spanje, Nederland, Frankrijk, Italië, Duitsland en de Verenigde Arabische Emiraten, blijkt dat de lockdown de digitalisering van de economie en de communicatie in een stroomversnelling gebracht heeft. Daardoor behield twee derde van de FMCG-bedrijven minstens hun uitgaven aan influencers op hetzelfde niveau als voor de coronacrisis. 19% verhoogde ze zelfs drastisch.

Gemiddeld besteden FMCG-bedrijven iets meer dan 22.000 dollar per influencer per jaar en komen ze uit op een omzetstijging/kostenstijging van 46%.

Tegen 2021 zal bijna de helft van de FMCG-bedrijven zowat 30 tot 50% van hun marketingbudget aan influencers spenderen. In 2018 was dat nog 20%. Een op tien zou er zelfs 70% van het marketingbudget aan uitgeven. Daarmee zou de discipline een bedrag van 15 miljard dollar vertegenwoordigen. Meer dan 10% van de respondenten verdiende tussen 1,1 en 5 miljoen dollar aan hun meest succesvolle influencer campagne.

Tegelijk zag 85% van de FMCG-bedrijven hun merk een negatieve impact ondergaan door een verkeerde associatie met een influencer. Een kwart van de respondenten zegt dat dit hen zelfs meermaals overkwam en 25% van de FMCG-bedrijven tussen de 100.000 en 250.000 dollar door een negatieve influencer ervaring. 70% van de respondenten heeft dan ook al wel getwijfeld aan de geloofwaardigheid van influencers en hun volgers.

Meer details vind je hier.

Archief / INTELLIGENCE