Fr

BRANDS

De Gafam surfen op de golf van de pandemie

Maandag 2 November 2020

De Gafam surfen op de golf van de pandemie

+35% voor Amazon, +4% voor Apple en +9% voor Alphabet, +13% voor Microsoft en +17% voor Facebook... we kunnen niet zeggen dat de omzet van Gafam tijdens de eerste negen maanden van 2020 te lijden heeft gehad onder de huidige crisis.  

In het derde kwartaal alleen al groeide de omzet van Amazon met 37% tot 96,1 miljard dollar en verdrievoudigde de nettowinst tot 6,3 miljard dollar. Terwijl de lockdownmaatregelen Amazon alomtegenwoordig hebben gemaakt in het dagelijks leven van miljoenen mensen, stegen de inkomsten uit zijn artikelverkoop met 38%. De verkoop van items van externe bedrijven die zijn platform gebruikten, nam toe met 55%.

Door de opkomst van telewerken hebben bedrijven en particulieren ook het gebruik van cloudservices uitgebreid, zoals die van AWS. Dat zag zijn omzet met 29% stijgen tot 11,6 miljard dollar. De overige verkopen - die voornamelijk de advertentie-aanbiedingen omvat, deden het ook in het derde kwartaal erg goed, met meer dan 5 miljard dollar inkomsten.  

De advertentie-inkomsten van Google klokten in het derde kwartaal dan weer af op 37 miljard dollar (+ 9,8%). Wereldwijd worden de cijfers voor het moederbedrijf Alphabet (46 miljard dollar) ook gestimuleerd door de sterke groei van YouTube, dat tijdens deze periode 5 miljard dollar inkomsten binnenrijfde (versus 3,8 miljard dollar in het tweede kwartaal).  

Microsoft tot slot, dat ongetwijfeld zijn voordeel doet met het veralgemeende telewerken en de ontwikkeling van zijn aanbiedingen in de cloud, ziet zijn inkomsten met 12% stijgen tot 37,2 miljard dollar.

Nog tijdens het derde kwartaal bleef de omzet van Apple stabiel op 64,7 miljard dollar. CEO Tim Cook verwijst naar recordverkopen voor Macs en services: "Van leren op afstand tot telewerken, Apple-producten bieden hun gebruikers een venster op de wereld in deze periode van pandemie en onze teams hebben deze verwachtingen beantwoord met creativiteit, passie en steeds inventievere ideeën."

Archief / BRANDS