Fr
Close

BRANDS

Nadine alias Robert: Reactie van Kenneth Vansina, chief customer experience officer Yuzzu

Woensdag 28 Oktober 2020

Nadine alias Robert: Reactie van Kenneth Vansina, chief customer experience officer Yuzzu

"Naar aanleiding van Nadine alias Robert over de Yuzzu-campagne, zouden we graag enkele dingen uitleggen.
 
Laten we beginnen bij de naam, Yuzzu, die zoals u schrijft, in mei 2019 onthuld werd. Hij refereert inderdaad naar de Japanse citrusvrucht. Het dynamisme, de innovatie, de frisheid, maar ook de energie die we willen uitstralen als challenger op de verzekeringsmarkt maken Yuzzu als naam even evident als verrassend. We innoveerden al onder de naam Touring Verzekeringen. Zo startten we als eerste met een kilometerverzekering (in 2006), maar boden we ook als eerst een voordeliger tarief aan mensen die met de fiets gaan werken (positieve impact op het klimaat).
 
Al wie ons een bezoek brengt, begrijpt meteen dat Yuzzu, de nieuwe naam van Touring Verzekeringen, staat voor een bedrijf dat met dynamisme werkt aan de verbetering van de klantenervaring.
 
Wat onze campagne en dus ook onze merkidentiteit betreft, wil ik het belang van de gele kleur benadrukken. Die was kenmerkend voor het tijdperk van Touring Verzekeringen en staat garant voor de specificiteit van onze identiteit op de Belgische verzekeringsmarkt. Het is belangrijk uniek te zijn, als je een kleine verzekeraar bent, toch?
 
Ook de campagne berust op een concrete bedenking. Een goede marketeer legt altijd de link tussen de merkidentiteit, zijn waarden en de campagne. De animaties van onze campagne zijn verrassend voor een verzekeraar, dat klopt. Elk personage geeft een specifieke boodschap door die nog benadrukt wordt door het contrast met de situatie. Want uiteindelijk, het belangrijkste in een campagne is dat de afzender geïdentificeerd wordt en de boodschap duidelijk is. De prestaties van de campagnes bevestigen een onverhoopte score inzake herkenning en de samenhang tussen merk en boodschap. Dat is waar het om gaat, toch?
 
Als we stilstaan bij de naambekendheid, stellen we vast dat in amper een jaar tijd Yuzzu de resultaten van Touring Verzekeringen al overtreft. Dat komt niet vaak voor, in vergelijking tot andere rebrandingresultaten waarover we beschikken. De referentie naar Touring Verzekeringen heeft zeer zeker bijgedragen tot dit goede resultaat, en de naamverandering van een merk dat al meer dan 25 jaar – meer dan 100 bij uitbreiding – vraagt tijd en herhaling.
 
De waardering voor een campagne en een marketingstrategie is altijd een subjectief gegeven. Maar persoonlijk heeft uw publicatie me verrast, omdat ze niet zocht naar de reden, de fundering en vooral de prestaties van deze campagne. Want laten we eerlijk zijn: marketing bestaat vandaag toch vooral uit het leveren van tastbare resultaten. Akkoord?"

Archief / BRANDS