Fr

MEDIA

Quibi of hoe je 1,8 miljard dollar in 25 maanden verbrast

Donderdag 22 Oktober 2020

Quibi of hoe je 1,8 miljard dollar in 25 maanden verbrast

Quibi, het mobile streaming platform dat vorig jaar werd voorgesteld op de Cannes Lions, houdt op te bestaan. Volgens zijn oprichter Jeffrey Katzenberg is dat te wijten aan de Covid pandemie. Iets meer dan twee jaar na de opstart van het project en zes maanden na zijn lancering in de Verenigde Staten, kondigde de voormalige directeur van Disney het einde en de verkoop van de catalogus aan. “De wereld is drastisch veranderd sinds de lancering van Quibi en ons businessmodel is niet levensvatbaar op zelfstandige basis”, aldus Katzenberg.

Quibi, dat bij zijn start 1,8 miljard dollar ophaalde en werd gesteund door machtige investeerders (waaronder Disney, NBCUniversal, Sony Pictures, WarnerMedia, Liberty, ViacomCBS en Alibaba) had als ambitie om een “nieuwe generatie van storytelling formaten” te creëren, zo luidt de uitleg van CEO Meg Whitman. Kortom, korte video’s die ontworpen waren voor smartphones. Naast de pandemie die het lineair tv-kijken en de streaming van lange formaten op groot scherm heeft bevorderd, erkent de ex-CEO van eBay en HP ook dat “het idee niet sterk genoeg was om een volwaarde streaming service te verantwoorden”.

Archief / MEDIA