Fr
Close

MEDIA

Kent Walker: "Mensen gebruiken Google omdat ze daarvoor kiezen, niet omdat ze daartoe verplicht worden"

Dinsdag 20 Oktober 2020

Kent Walker:

Als je ‘antitrust’ of ‘Sherman Act’ intikt in de zoekmotor, zul je zien dat Google niet echt meer moet onderdoen voor American Tobacco, Standard Oil of AT&T. En zoals verwacht heeft het Amerikaanse gerecht een procedure aangespannen tegen Google wegens inbreuken op het concurrentierecht, met de bedoeling zijn monopolie inzake online search en reclame te bewaren. Er is sprake van een antitrust actie die zou kunnen leiden tot de ontmanteling van een deel van Googles activiteiten.
 
De reactie bleef niet uit. In een (lang) blogbericht bestempelt Kent Walker, senior VP of global affairs, deze klacht als “uiterst laakbaar”.
 
“Mensen gebruiken Google omdat ze daarvoor kiezen, niet omdat ze daartoe gedwongen worden of geen alternatief vinden”, schrijft hij.
 
Hij is ook van oordeel dat Google niet verschilt van de fabrikanten die promotie voeren in de supermarkt: “Ja, naar het voorbeeld van talloze andere bedrijven betalen we om onze diensten te promoten, net zoals een ontbijtgranenmerk zou betalen om de beste plaats in het rek te krijgen. Als je een smartphone of een computer koopt, is er ook zo’n beste plaats in het rek: het welkomstscherm. In mobile wordt dat gecontroleerd door Apple of bedrijven als AT&T, Verizon, Samsung en LG. En op computers wordt die plek met grote voorsprong overheerst door Microsoft.”
 
Om zijn goede trouw te bewijzen presenteert Walker een tutorial die toont hoe eenvoudig het is om op Mac van zoekmotor te veranderen. Hij wijst ook Microsoft met de vinger; dat legt Bing op als standaard zoekmotor, tegelijk in de takenbalk van Windows 10 en in de browser Edge die op voorhand geïnstalleerd wordt.
 
Hetzelfde geldt voor Android: “Op Android-toestellen hebben we promotieakkoorden met operatoren en fabrikanten om de Google-diensten te tonen. Dankzij deze akkoorden kunnen we Android gratis verspreiden, dus ze beperken rechtstreeks de prijs die mensen voor hun telefoon betalen. Maar ondanks deze akkoorden laden operatoren en fabrikanten vaak diverse concurrerende apps en app stores op voorhand op.”
 
Ter herinnering, volgens Statista besteedt Google elk jaar meer dan 8 miljoen euro aan lobbying acties bij de Europese Unie. Het is niet geweten hoeveel dat budget de komende maanden in de Verenigde Staten zal bedragen.

Archief / MEDIA