Fr

INTELLIGENCE

Best Global Brand 2020: Amazon, Microsoft en Spotify in topvorm

Dinsdag 20 Oktober 2020

Best Global Brand 2020: Amazon, Microsoft en Spotify in topvorm

Interbrand publiceerde zijn jaarlijkse Best Global Brand rapport en zijn rangschikking met ’s werelds 100 meest waardevolle merken. Die waarde wordt berekend aan de hand van criteria als financiële prestaties, de impact van het merk op de aankoopbeslissing, de kracht van een merk op zijn markt en een schatting van zijn toekomstige inkomsten. De rangschikking wordt nog steeds ruimschoots overheerst door Apple (+38%), voor Amazon (+60%) en Microsoft (+53%) dat Google (-1%) van het podium stoot. Het is de eerste keer sinds 2012 dat de zoekmotor daar niet opstaat.
 
Amazon en Microsoft zetten de sterkste stijging van 2020 neer, gevolgd door Spotify (+52%) en Netflix (+41%) die respectievelijk op de 70ste en 41ste plaats staan. Daarna volgen in termen van stijging Adobe (+41%) op de 27ste plaats, alsook PayPal (+38%), Salesforce.com (34%), Nintendo (31%) en MasterCard (17%).
 
In de wereldwijde context van lockdowns is het niet verrassend dat nieuwe technologiemerken hun intrede maken in het verslag van het Omnicom-filiaal. Instagram stoot bijvoorbeeld door tot de 19de plaats en komt in de buurt van Facebook (13) dat 12% daalt. YouTube staat op de 30ste plaats en Zoom duikt op onderaan de rangschikking. Vermelden we nog de comeback van Tesla (40) en Johnny Walker (98).
 
Technologie boekt dus de snelste groei; de merken binnen dit segment vertegenwoordigen nu 48% van de totale waarde van de rangschikking, tegenover 17% in 2010.
 
Zoals te verwachten was binnen de huidige context, deden de sociale media en de communicatiemerken het goed de afgelopen twaalf maanden. De sterkste stijgingen zijn te danken aan bedrijven die sterker scoren dan het gemiddelde op de criteria die de kracht van een merk maken: empathie, agility en affiniteit. Interbrand vermeldt nog dat meer dan de helft van deze merken economische modellen op basis van abonnementen ontwikkeld hebben.
 
Corona heeft overigens nog een aantal andere neveneffecten. Door de wereldwijde sluiting van de winkels is de waarde van merken als Zara en H&M met meer dan 10% gedaald. Coca-Cola, wereldwijd nummer zes, moet ook 10% van zijn merkwaarde inleveren. Heeft het te maken met de communicatiestop tijdens de lockdown? Nadat ze gedurende twee jaar de sterkst groeiende sector waren, zien de luxemerken – met uitzondering van Hermès – hun waarde dalen. Andere merken en sectoren doen dan weer hun voordeel met het coronaeffect en de opmars van e-commerce. Dat geldt voor logistiek - UPS, FedEx, DHL – met een gemiddelde groei van 5%, en voor de elektronische betaalmiddelen. PayPal, Visa en vooral Mastercard hebben punten bij gewonnen.
 
De concentratie neemt toe. De merken uit de top tien vertegenwoordigen 50% van de totale waarde van de rangschikking dit jaar en de top drie 30% (vs 16% in 2010). Globaal is de waarde van ’s werelds 100 krachtigste merken gestegen met 9%.
 
Tot besluit identificeert Interbrand drie factoren die merken in staat moeten stellen om hun veerkracht te versterken, het vertrouwen van hun klanten te verhogen en de samenleving een betere toekomst garanderen: leadership (of de definitie van een lovenswaardige doelstelling en een krachtige ambitie die de chaos overstijgt), engagement (de consumenten meenemen op een gemeenschappelijk avontuur) en relevantie (consumenten uit de onverschilligheid halen en zin geven aan hun keuzes).
 
Het onderzoek is hier beschikbaar.

Archief / INTELLIGENCE