Fr

MEDIA

My name was Bond, door Fred Bouchar (MM)

Vrijdag 16 Oktober 2020

My name was Bond, door Fred Bouchar (MM)

Pop-corn als madeleine van Proust… Mijn eerste Bond zag ik in 1973. Het was ‘Live & Let Die’ en ik zag hem in het Coliseum in Charleroi. Sindsdien haast ik me bij elke release naar de bioscoop: Roger Moore, Timoty Dalton, Pierce Brosman en Daniel Craig… ik heb ze allemaal gezien op het witte doek. ‘Dr.No’, ‘From Russia with Love’, ‘Goldfinger’, ‘Thunderball’ en ‘You Only Live Twice’ met Sean Connery heb ik op televisie ingehaald (ok, ik geef toe: Lazenby heb ik overgeslagen). Maar fundamenteel staat Bond voor mij symbool met de bioscoop. Met een grote B. Maar misschien zijn die dagen nu voorbij. ‘No Time to Die’ moest normaal in april gereleast worden, maar de première werd eerst uitgesteld tot november en nu verschoven naar maart 2021. Maar zullen we de nieuwe James Bond Girls in de bioscoop ontdekken? Niets is minder zeker.
 
Deze week bleef het aandeel van de Kinepolis-groep dalen, tot zijn laagste niveau dit jaar. Ook andere zaaluitbaters zoals AMC of Cineworld zitten in de problemen. De reden ligt voor de hand: de meeste grote blockbusters werden uitgesteld, producties werden geannuleerd of uitgesteld, er wordt gevreesd voor een nieuwe sluiting van de zalen. En de streamingplatformen – de frenemies van het witte doek – spelen een dubbel spel, wat de zaaluitbaters nog meer onder druk zet.
 
Zo releaste Disney ‘Mulan’ rechtstreeks op Disney+ (filmfans hebben niets gemist) en heeft besloten dezelfde kaart te trekken voor de remake van ‘Hamilton’ en voor ‘Soul’, de nieuwe Pixar. De groep van Bob Chapek zweert dat het om tests gaat, maar geeft wel toe dat hij de mutatie van zijn economisch model versnelt en volop inzet op de onstuitbare groei van streaming.
 
Deze week kondigde Disney een reorganisatie van zijn media & entertainment divisies aan, met een scheiding tussen content creatie en distributie. Zijn verschillende televisiestudio’s en -netwerken gaan zich toeleggen op productie, terwijl een apart team zich zal concentreren op de distributie en monetisering van de films en series. Met andere woorden, bioscoop, televisie en streaming staan voortaan op gelijke voet. Volgens Variety moet deze beslissing vooral de gulzige binge-honger van de 100 miljoen betalende abonnees van Disney+, Hulu en ESPN+  stillen en de 3 miljard dollar inkomsten die deze platformen tijdens het eerste trimester opleverden boosten.
 
Als de crisis blijft duren en streaming echt het kanaal wordt waarrond zowel de studio’s van Hollywood als die van Silicon Valley zich internationaal organiseren, met de steun van de lokale televisiezenders en telecomoperatoren, is het niet zeker dat de diamanten van de zevende kunst eeuwig zijn.
 
Stof tot discussie tussen de 669.900 filmfanaten die elke week naar de bioscoop gaan. Dat was het goede nieuws van de week voor onze vrienden van Brightfish. Volgens de laatste CIM NRS nam het AIR-bereik van de bioscoop de laatste 12 maanden met 13% toe.

Archief / MEDIA