Fr
Close

AWARDS

Valérie Bracke (KBC en AOTY-juryvoorzitter): "Een prijs is goed voor de moraal en de business"

Vrijdag 16 Oktober 2020

Valérie Bracke (KBC en AOTY-juryvoorzitter):

Na een eerste ervaring als jurylid tijdens de 2020-editie van het Agency of the Year, samen georganiseerd door MM en PitchPoint, aanvaardde Valérie Bracke, Department Head of Brand, Media & Communication bij KBC, het voorzitterschap van de jury van de AOTY 2021. Ze licht haar motivatie toe en maakt van de gelegenheid gebruik om wat advies te geven aan de deelnemers.
 
Waarom aanvaardde je het voorzitterschap van de AOTY-jury?
 
De communicatiedisciplines zijn mij erg dierbaar. De mensen die ze uitoefenen zijn gepassioneerd, creatief, intelligent en vol talent. Dit jaar kostte het meer dan ooit veel energie en ideeën. Het was niet elke dag gemakkelijk, maar ik werd toch geregeld verrast door geweldige ideeën. Dat geeft zin om je er volop voor in te zetten.
 
Vind je dit soort competities belangrijk en waarom?
 
Alles is relatief, maar ja, het is belangrijk. Het versterkt de moraal van de teams en maakt klanten trots. Het is een prospectietool. Een prijs is goed voor de moraal en voor de business.
 
Hoe ga jij je taak aanpakken?
 
Met veel goesting, enthousiasme en respect.
 
Wat voor briefing zou je de juryleden willen geven?
 
Ik zou hun willen vragen om goed na te denken over de criteria en de tijd te nemen om elk dossier meerdere keren te lezen alvorens punten toe te kennen. Een grondige voorbereiding is nodig voor de live deliberatie.
 
Welke raad heb je voor de deelnemers bij de voorbereiding van hun dossiers en voor de finalisten tijdens hun mondelinge verdediging?
 
De kwaliteit van het dossier is essentieel. Stuur niet zomaar een case movie, maar stel een dossier samen dat de nodige argumenten bevat, zowel kwalitatief als kwantitatief, om een diepgaande evaluatie mogelijk te maken.
 
Zet de cijfers in perspectief en laat zien dat de strategie loont. Toon dat de creatie innovatief, beklijvend, onderscheidend of ontroerend is; dat de gebruikte media relevant zijn; dat de gebruikte technologie ten dienste stond van de boodschap.
 
Praat ook over de bedrijfscultuur, die echt een verschil kan maken.
 
Vertel de jury tijdens de mondelinge verdediging waarom jouw bureau en niet een ander de prijs in een bepaalde categorie verdient.
 
Meer informatie over de inschrijving van de dossiers voor de Agency of the Year 2021 vind je hier.

Archief / AWARDS