Fr

BRANDS

Dit is content marketing: Een interview met Andrew Davis

Zondag 11 Oktober 2020

Dit is content marketing: Een interview met Andrew Davis

Hoe denken internationale experts over de evolutie van content marketing? Wij vroegen het aan specialisten als Ann Handley en Robert Rose. Andrew Davis focust op de impact van videocontent. “De lockdown heeft als catalysator gewerkt.”
 
Andrew ‘Drew’ Davis wordt wel eens de Willie Wonka van de zakenwereld genoemd. Of hij een chocoladefabriek zou kunnen runnen, weten we niet, maar voor een goed gesprek over content marketing staat hij altijd klaar. In zijn keynotes wees hij de voorbije jaren meermaals op de gestegen impact van videocontent voor merken. We interviewden hem en maakten samen de balans op van video binnen content marketing.
 
Veel merken maken video, maar kunnen ze de concurrentie aan met videocontent die niet branded is?
 
Veel merken focussen op case studies en testimonials en plaatsen die op het einde van de funnel als een soort van bevestiging dat je de juiste beslissing nam. Dat is jammer, want zo verlies je de mogelijkheid om een verhaal op te bouwen. Je laat de kans liggen om iemand die net een probleem ontdekte bij je merk te betrekken en hem met een goed videoverhaal op de weg naar succes te zetten.
 
Videocontent die helpt om awareness op te bouwen, moet sterk genoeg zijn in de strijd met branded en niet-branded concurrentie. Kunnen merken die strijd al aan?
 
De uitdaging voor merken zit in het maken van videoproducties die vertrekken vanuit het perspectief van het publiek. Je moet als merk de inzet verhogen. Toon je publiek een oplossing bij de start van de journey en neem het mee naar de oplossing via een reeks van video’s die het doorheen de customer journey leidt. Begin dus niet met ‘Ik ben Bob en ik werk voor de bank”. Dat laat je kijkers echt koud.
 
Welke videoreeks vond je goed gemaakt?
 
In de Verenigde Staten wil The Texas Beef Council mensen aansporen om meer vlees te eten. Het ging niet voor advertenties om mensen enthousiast te maken over vlees, maar creëerde de videoshow ‘BBQ Quest’. In twaalf afleveringen neemt een Texaanse chef je mee naar de beste BBQ plaatsen in Texas om er te barbecueën. Het werkte, inspireerde mensen en zorgde ervoor dat er voor 17 miljoen dollar meer vlees werd verkocht dat jaar.
 
Hoe waardevol is live video voor merken?
 
Veel mediamerken in de Verenigde Staten zijn er goed in, maar bij de productgerichte consumentenmerken ligt het niveau lager. Ze streamen concerten of muziek, maar gaan niet verder. De lockdown tijdens de coronacrisis was echter een interessant moment. Veel organisaties begonnen plots live video te maken om de echte ervaringen te vervangen. Een zoo zag de opportuniteit en streamde live voedersessies. Het creëerde op die manier een vaste afspraak en dat is toch één van de basisregels om goed met video aan de slag te gaan. Ook als het niet live gaat. Ik vind dat veel marketeers de kracht van die vaste afspraak onderschatten.
 
Hoe zie je de lengte evolueren. Blijft anderhalve tot twee minuten video een benchmark?
 
Netflix en Amazon hebben de verwachtingen voor videocontent totaal getransformeerd. Mensen snakken naar een connectie met merken die veel intellectueler en slimmer is. Merken krijgen daardoor de kans om meer als een televisieproductie te denken dan als een marketeer. Vanuit inhoudelijk perspectief is kwaliteit altijd belangrijker dan kwantiteit. In plaats van de druk te voelen om constant inhoud te creëren, focus je als merk beter op het verhogen van de kwaliteit. Voor video betekent dat dus: denk als een televisiemaker. Bekijk de televisieseries die je publiek bekijkt, gebruik die als inspiratie en maak content van hogere kwaliteit. Wie dat doet, wint altijd.
 
Dit interview verschijnt in het boek Dit is content marketing, dat binnen enkele weken beschikbaar is. Het is van de hand van Bart Lombaerts, Wouter Temmerman (beiden Spyke), Koen Denolf (The Fat Lady) en Michel Libens (Propaganda) en verschijnt bij LannooCampus. Wil je op de hoogte blijven van het lanceringsevent, wil je meer nieuws over het boek of wil je een kortingscode ontvangen? Registreer je dan op www.ditiscontentmarketing.be.

Archief / BRANDS