Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: Er beweegt wat bij het televisieaanbod voor kinderen

Zondag 11 Oktober 2020

Seen from Space: Er beweegt wat bij het televisieaanbod voor kinderen

Op 1 januari start een stoelendans bij de televisieregies, als verschillende zenders van portefeuille veranderen. Dat geldt meer bepaald voor het kinderaanbod, waar de Disney-zenders zullen overstappen van DPG Media naar Transfer. Die switch zal een zeker evenwicht herstellen, aangezien DPG jarenlang zowel de Nickelodeon- als de Disney-kanalen commercialiseerde (naast uiteraard VTM Kids), en de concurrentie (in dit geval Transfer) het moest doen met Cartoon Network en Studio 100, zowel in het noorden als in het zuiden.

Kinderen zijn tuk op schermen van alle mogelijke formaten - op mobiele apparaten en het gewone televisiescherm dat meerdere kijkmogelijkheden biedt - en worden geconfronteerd met een overvloed aan mogelijkheden die soms moeilijk te beheren zijn (voor hen als voor hun ouders). In deze hevige concurrentie heeft conventionele tv het moeilijk om het hoofd te bieden aan de generalisatie van een aanbod dat altijd en overal beschikbaar is, des te meer omdat kinderen bijzonder gevoelig zijn voor de onmiddellijke bevrediging van hun behoeften.
Zowel in 2019 als in 2020 (jan-sep) brachten Nederlandstalige kinderen (4-14 jaar) gemiddeld iets meer dan een uur per dag door in het gezelschap van tv-zenders, terwijl Franstalige kinderen er gemiddeld 10 minuten meer aan besteedden. Tegelijkertijd bereikten de zenders elke dag een op de twee kinderen. Deze cijfers zijn de afgelopen jaren dramatisch gedaald, zoveel is zeker. Maar tegelijk is dat een straffe prestatie, gezien de zware concurrentie van de 'andere' schermen. Kinderen kunnen afleiden van hun smartphones, consoles en tablets is een heuse krachttoer vandaag. Of het nu gaat om een familiemoment of een door het kind gekozen afspraak, er is altijd wel een plek voor tv. En we kennen de kracht van tv.

Als we kijken naar het aanbod van kinderkanalen is de situatie relatief verschillend in de twee regio's, ook al zijn het doorgaans dezelfde spelers. In het Noorden zijn er momenteel maar liefst zes gehorodateerde commerciële kanalen (Studio 100 maakt er sinds 2020 geen deel meer van uit). Het bijzondere hier is de aanwezigheid van Ketnet, een openbare zender die geen reclame mag maken, de historische leider inzake bereik bij kinderen in Vlaanderen, die op zijn eentje meer dan een derde van het bereik van de kinderzenders vertegenwoordigt.

Als we alleen het aanbod van commerciële kanalen in aanmerking nemen, vertegenwoordigt Nickelodeon momenteel 50% van het bereik (tussen 8.00 uur en 19.00 uur), Disney en Cartoon Network elk ongeveer 20%, de rest gaat naar VTM Kids. Op basis van de huidige kijkcijfers zou de nieuwe situatie vanaf januari de verdeling doen verschuiven van 80/20 (DPG / Transfer) naar 60/40. In het zuiden zitten Nickelodeon en Disney elkaar op de hielen. De toevoeging van Cartoon Network levert in 2021 een nieuwe verhouding van 46/54 in het voordeel van Transfer op.

Dat volstaat om de concurrentie binnen het kindersegment opnieuw aan te wakkeren en een einde te maken aan het huidige quasi-monopolie. Goed nieuws voor speelgoedfabrikanten (die in 2019 65% van de bruto-investeringen in kinderkanalen vertegenwoordigden).

Archief / INTELLIGENCE