Fr

ASSOCIATIONS

Alex Thoré: "Het BAM Congres 2020 is de Netflix voor marketinginspiratie en -training"

Zondag 11 Oktober 2020

Alex Thoré:

Net zoals de meeste vakverenigingen zal BAM zijn bekende Congres dit jaar in digital first modus organiseren. Dat werd al in maart beslist, waardoor de organisatoren hun project tot in de kleinste details konden afwerken, aldus Alex Thoré, de bijzonder gemotiveerde Congresvoorzitter.  

De rol zit hem duidelijk als gegoten, ook al geeft de oprichter van Magis Company en Buda Agency toe dat hij niet meer weet hoeveel tijd hij erin gestoken heeft. "Hoe kan het ook anders, als je geboeid bent door marketing", zegt hij. Aangezien zijn andere stokpaardje de digitale transformatie is, was hij de gedroomde kandidaat om dit zesdaagse congres te organiseren. Dat vindt, anders dan anders online plaats van 28 november tot 4 december.  

Kun je ons eerst even vertellen hoe dit 'digital first' congres ontstaan is?  

Eind maart, helemaal aan het begin van de lockdown, boog het BAM-bestuur zich over de vraag wat er met het Congres zou moeten gebeuren. Gezien de coronacontext hadden we uren kunnen speculeren over deze vraag. Voor mij is het meest geschikte antwoord op een ongezien probleem dat je de onzekerheid aanpakt door je eigen zekerheden te creëren (Thoré staat bekend om zijn onevenaarbare punchlines, nvdr). Dat was mijn aanbeveling, de boodschap die ik wilde overbrengen. We wisten op dat moment niet of we een fysiek congres zouden kunnen organiseren. Maar we waren wel in staat om het eerste digital first congres op poten te zetten.  

Dit idee kreeg de unanieme steun van het bestuur. Eind maart besloten we een gloednieuw concept te bedenken. Een project dat geen digitale afgeleide zou zijn van het fysieke congres zoals dat de afgelopen 38 jaar georganiseerd werd.  

We vertrokken dus van een onbeschreven blad om het juiste concept te vinden. En als het over digital en content gaat, kom je al snel uit bij Netflix. Vandaar het idee om het Congres 2020 te positioneren en op te bouwen zoals de Netflix van de marketinginspiratie en -training.  

Net als bij Netflix wilden we een programma geïnspireerd door het concept van series. Na hun release zijn de series gedurende een bepaalde tijd beschikbaar op het platform. We hebben hetzelfde principe gehanteerd: na de uitzending blijft de inhoud van het congres drie maanden online beschikbaar.  

Aan deze formule hebben we ingrediënten toegevoegd die specifiek zijn voor filmreleases: interviews, chats met de sprekers... om aldus de lanceringsmomenten een meerwaarde te geven, vertrekkende van het idee dat alle content drie maanden beschikbaar blijft.  

Het wordt ook een trainingsplatform, voor het zeer democratische basistarief van 139 euro (vs 800 euro voor het klassieke fysieke congres, nvdr).  

Drie maanden replay zullen misschien net volstaan om de hele line-up van zowat 80 sprekers te bekijken.  

Inderdaad. We blijven in de geest van het in 2019 geïntroduceerde à la carte concept. Maar het niveau zal nog hoger liggen. De inhoud zou zelfs superieur kunnen zijn aan die van een huidige universitaire opleiding in marketing en business. In deze moeilijke tijden is dit evenement een echte zegen voor marketeers, maar ook voor alle ondernemers en bedrijfsleiders.  

Om in het Netflix-universum te blijven, worden de behandelde onderwerpen ingedeeld in categorieën, tracks of "series". We hebben drie grote blokken. Allereerst zijn er de key notes-serie, onze blockbusters, met zes sessies: Thierry Geerts (Google) en Johnny Thijs (Electrabel) geven ons hun visie op de toekomst; John Porter (Telenet), Guillaume Boutin (Proximus) en Christian Van Thillo (DPG Media) zullen het hebben over de ontwikkelingen in mediamarketing en organisaties; Srinivas Rao ("Audience One" en "Unmistakable") zal met onze nieuwe premier Alexander de Croo spreken over crisisbeheer. Jodie Jackson ("You are what you read") zal ons vertellen hoe we de perceptie van de marketing van morgen kunnen bepalen; Douglas Rushkoff ("Team Human") en serial entrepreneur Marcello Palazzi zullen onze maatschappelijke rol als marketeer bespreken; en tot slot zal Rachel Botsman ("Who can you trust?") een fundamenteel begrip als vertrouwen onder de loep nemen.  

Dan is er de Meaningful Marketing Series, met zes debatten rond de zes pijlers van het Meaningful Marketing Framework van BAM - Purpose, Shared Value, Holistic, Trust, Personal en Collaboration.

Tot slot is er de serie Industry & Thematic, met acht debatten over retail, ondernemerschap, consumer insights, innovatie, disruptie, kunstmatige intelligentie en de mix tussen traditionele en digitale media.  

Wat ook nieuw is, en benadrukt moet worden, is dat we naast de grote namen uit de business, een sterke aanwezigheid wilden van Belgische ondernemers en start-up oprichters. Daardoor wordt het Congres relevanter voor KMO's.  

Hoe zal de content in de praktijk worden voorgesteld?  

Alle inhoud wordt vooraf opgenomen; elke sessie duurt 25 minuten met panels en Q&A's die ik zal leiden aan het einde van elke sessie en, voor de beschikbare sprekers, chatmogelijkheden met de deelnemers. De releases worden gespreid over zes dagen. Om alles in te blikken voorzien we tien opnamedagen. Voor de productie kregen we hulp van Proximus. Nieuw is ook dat Proximus 300 van zijn KMO-klanten toegang zal geven tot het platform. Het is de eerste keer dat een congresaanbod wordt geïntegreerd in een telecomaanbod.  

Kun je iets over het budget zeggen?  

Het businessmodel van dit soort evenementen is uiteraard heel anders dan bij een fysiek congres. Globaal zullen de totale kosten naar schatting de helft lager liggen, maar tegelijkertijd wilde BAM vanaf het begin de deelnameprijs delen door vier. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo'n aanbod gezien voor zo'n geweldige prijs.  

Op hoeveel deelnemers mikken jullie?  

Ik heb natuurlijk een cijfer in gedachten, maar ik ben bijgelovig, dus ik houd het voorlopig voor mezelf (lacht).  

Nog een laatste woord?  

Ik wil graag de mooi verdeelde gendervertegenwoordiging bij de sprekers benadrukken: we hebben meer dan 40% vrouwelijke sprekers, en als ik BAM FAM-voorzitster Isabelle Verstraete mag geloven is dat nog nooit gebeurd binnen onze industrie, noch in België, noch in het buitenland.  

Ten slotte wil ik ook het hele team bedanken dat zich heeft toegelegd op de organisatie van het BAM-congres. Zonder hen en hun efficiënte aanpak hadden we dit project niet kunnen realiseren.   
Het volledige programma en het inschrijvingsformulier staan hier.

Archief / ASSOCIATIONS