Fr
Close

MEDIA

Hoe Google zijn News Showcase wil opleggen

Zondag 4 Oktober 2020

Hoe Google zijn News Showcase wil opleggen

Google komt weldra met een nieuw product, Google News Showcase. Dat stelt nieuwsuitgevers in staat om betaald te worden voor content dat gepubliceerd wordt via zijn platform. Sundar Pichar, de CEO van Google, zegt bereid te zijn om 1 miljard dollar te investeren in partnerships met uitgevers wereldwijd om aldus “kwaliteitsvolle content te selecteren en creëren”. 

De Showcase in kwestie zal samengesteld zijn uit speciale ruimtes die uitgevers toelaat om hun artikels “te verpakken” om aldus “meer diepte en context” te bieden dankzij tijdslijnen, lijstjes en gerelateerd artikels. “Andere componenten zoals video, audio en dagelijkse samenvattingen zullen volgen”, legt Sundar Pichai uit. 

Google News Showcase zal eerst beschikbaar zijn op Google News op Android, daarna op iOS. Op termijn zal het ook uitgerold worden via Google Search en op Google Discover. Volgens Pichai heeft Google voor deze nieuwe content reeds een akkoord gesloten met meer dan 200 uitgevers in Duitsland, Brazilië, Argentinië, Canada, Verenigd Koninkrijk en Australië. De groep is naar verluidt ook bezig met deals te sluiten in andere landen zoals België en Nederland. 

In een persbericht van de European Publishers Council reageert de organisatie eerder koeltjes op het aanbod van Google: “Google voelt duidelijk de druk van de wetgeving en de overheidsmaatregelen die worden genomen om hen aan de onderhandelingstafel te krijgen” (ze heeft het hier vooral over de naburige rechten, nvdr.). Door hun eigen product te lanceren, kunnen ze de voorwaarden en regels bepalen, verzaken aan de wetgeving die ontworpen wordt om voorwaarden voor eerlijke onderhandelingen te creëren, en tegelijkertijd beweren dat ze bijdragen aan de financiering van nieuwsproductie.”

De uitgevers verwijten Google dat het tijd wil winnen en niet te goeder trouw wil onderhandelen. Het bedrijf blijft bij zijn standpunt om enkel individuele licentieovereenkomsten met media-uitgevers te betalen, terwijl de uitgevers ook een globale financiering eisen die meer overeenstemt met de geest van de wet op naburige rechten. 

De bedragen waarvan sprake, worden ook als onvoldoende geacht door de uitgevers. Het door Google aangekondigde budget voor de eerste 200 media partnerships vertegenwoordigt een gemiddeld bedrag van 5 miljoen dollar per speler en voor drie jaar… Dat lijkt een relatief bescheiden bedrag voor de uitgevers die minstens enkele miljoenen euro’s per jaar verwachten van de toepassing van de naburige rechten en zelfs meer voor sommige.

Archief / MEDIA