Fr
Close

BRANDS

Dit is content marketing: Een interview met Ann Handley

Zondag 4 Oktober 2020

Dit is content marketing: Een interview met Ann Handley

Hoe denken internationale experts over de evolutie van content marketing? Wij vroegen het aan specialisten als Andrew Davis en Robert Rose, maar ook aan Ann Handley, recent nog te gast op de UBA Trends Day. Zij heeft het over het belang van quality content.

Ann Handley is auteur van onder andere het standaardwerk ‘Everybody writes’, keynote spreker op elk content marketingcongres die naam waardig en lesgever bij Marketing Profs. Ze is bekend van haar sprekende analogieën (‘the story of Bun’), haar ‘Total Annarchy’ nieuwsbrief op zondag en haar kleurige pakken.
 
Wat is voor jou quality content?
 
Het begint met content te maken die je publiek nodig heeft, vanuit hun standpunt, waarmee je hun vragen beantwoordt en tegemoet komt aan hun noden.
 
De formule die ik al jaren gebruik is empathie x data x inspiratie, waarbij elk afzonderlijk element even belangrijk is. Als één van de elementen nul is, dan is de uitkomst ook nul. Echt empathisch zijn vereist dat je met je klanten gaat praten en continu luistert waar ze mee zitten. Je bekijkt de wereld door hun ogen. Inspiratie, je vermogen om met een goed idee te komen, start met empathie en wordt gevoed door data, die je zal vertellen of dit is wat je klanten nodig hebben en of iets werkt of niet.
 
Hoe gaan marketeers in de toekomst content inzetten?
 
We kunnen niet meer gelijk wat publiceren en hopen dat het een succes wordt. We moeten meer strategische keuzes maken, wat in sommige gevallen betekent minder content, maar wel obsessief in wat we wel creëren. Marketeers moeten meer hun eigen stempel durven drukken en content uitbrengen waar ze trots op kunnen zijn. Het publiek zal die gedrevenheid ook voelen en belonen in hun keuzes.
 
We hoeven ook niet op alle kanalen aanwezig te zijn: Instagram, Tik Tok en elk nieuw platform dat oppopt. Mijn advies is: doe minder en op minder verschillende plaatsen, maar wel obsessief in hoe je het doet. Ik leg mijn obsessie in mijn nieuwsbrief ‘Total Annarchy’, waar ik behoorlijk veel tijd insteek. Daardoor is mijn database op 2 jaar tijd van 3.000 naar 25.000 gegaan. Mijn publiek is mij dankbaar voor alle moeite die ik hier insteek, ze geven mij veel nuttige feedback. Conclusie: doe iets waar je heel trots op kan zijn, dat zal je publiek ook erkennen en concentreer je op dat ene ding.
 
Wat is jouw advies voor de Belgische marketeers?
 
Ik heb twee adviezen, die Belgische marketeers in het groot naast hun desk mogen hangen.

De eerste heb ik al lang geleden gezegd, maar blijft wel nog altijd een gulden regel: ‘maak van je klant de held van je verhaal’. Het gaat niet over jou, maar over jouw klant.
Een tweede, meer actuele, is: ‘doe minder, maar wel op een obsessieve manier’, in alles wat je doet: hoe je het brengt, hoe je het verdeelt en hoe je een publiek opbouwt.
 
Dit interview verschijnt in het boek Dit is content marketing, dat binnen enkele weken beschikbaar is. Het is van de hand van Bart Lombaerts, Wouter Temmerman (beiden Spyke), Koen Denolf (The Fat Lady) en Michel Libens (Propaganda) en verschijnt bij LannooCampus. Wil je op de hoogte blijven van het lanceringsevent, wil je meer nieuws over het boek of wil je een kortingscode ontvangen? Registreer je dan op www.ditiscontentmarketing.be

Archief / BRANDS