Fr

TRAINING&BOOKS

Wim Vermeulen (Bubka) over De Duurzame Belg

Zondag 4 Oktober 2020

Wim Vermeulen (Bubka) over De Duurzame Belg

Corona of niet, ook vandaag worden met de regelmaat van de klok interessante marketingboeken gepubliceerd. Voor iedereen die op de hoogte wil blijven, maakte de UBA een selectie van de beste exemplaren die voorgesteld worden tijdens online meetings met de auteurs. De 'Book-it' sessies zijn volledig gratis, maar inschrijven is verplicht.

Op 8 oktober trapt Wim Vermeulen (directeur strategie en duurzaamheid bij Bubka) in het gezelschap van Gino Verleye (hoofddocent statistische modellering en onderzoeksmethodologie aan UGent en VUB) de reeks af. Onderwerp van de dag: hun nieuwste baby die ‘De Duurzame Belg’ gedoopt werd en verscheen bij Lannoo Campus.

Wim, kun je om te beginnen vertellen waarom dit boek er gekomen is?

De aanleiding ligt voor de hand, denk ik. De aarde kan ons economisch systeem en onze levenswijze niet dragen. We spelen al in reserve en tot dusver hebben we er maar weinig aan gedaan, in elk geval niet genoeg om de klimaatopwarming onder controle te houden, hoewel iedereen zich wel bewust is van de problematiek.

Toen de coronacrisis uitbrak, vreesden nogal wat experts dat de klimaatbezorgdheid aan prioriteit zou inboeten. Voor het boek wilden we dus onderzoeken in welke mate de Covid-bekommernis een impact had op het duurzame momentum in ons land. We stelden ons de vraag hoe groot het draagvlak voor duurzaamheid, hoeveel Belgen hun levensstijl al aanpassen, hoe ze staan tegenover bedrijven en merken met een duurzame mening, wat de reactie is op greenwashing, …. De antwoorden op die vragen zijn strategisch belangrijke informatie voor zowel bedrijfswereld als de beleidsmakers die een grote verantwoordelijkheid dragen.

Een van de aspecten die jullie geanalyseerd hebben, is de attitude van de verschillende generaties tegenover de milieuproblematiek.

Dat klopt. En we hebben zowel gelijkenissen als een aantal verschillende vastgesteld. GenZ komt bijvoorbeeld op straat, maar het zijn de boomers die het actiefst verduurzamen. Zij investeren in het leven dat na hen komt.

We hebben ook vastgesteld dat de verschillende generaties elk hun eigen milieustokpaardje hebben. De boomers beleefden het begin van de milieubeweging, gesymboliseerd door de bekende Earthrise foto die gemaakt werd vanuit de ruimte en de prachtige kwetsbaarheid van de aarde weergeeft. GenX was dan weer veel bezig met vervuiling vanwege de vele milieurampen die zich voordeden. GenZ vandaag concentreert zich op het klimaat omdat die problematiek nu prangend actueel is. Maar alles komt mooi samen in het streven naar een meer duurzame wereld.

Wat voor rol kan onze sector spelen om daar iets aan te doen?

Het succes van de verduurzaming wordt voor 80% bepaald door de communicatie ervan. Da’s logisch, want dit is een veranderingsproject. En communicatie is nu eenmaal een hoeksteen van het succes van elk veranderingstraject. Dit is ’s wereld belangrijkste veranderingsproject, de schaal en de noodzaak om te slagen is uniek. De communicatie er rond moet het ook zijn.

Er is nog een tweede reden waarom communicatie belangrijk is. Als we inzoomen op de barrières die consumeten tegenhouden om volop te kiezen voor duurzaamheid, dan is de belangrijkste dat ze vinden dat de overheid en de bedrijven zelf niet genoeg verduurzamen.  Terwijl we weten dat heel wat bedrijven investeren in verduurzamen. Ze communiceren er dus niet genoeg over. Het is trouwens een belangrijk driver van merkvoorkeur (73% van de Belgen verkiest merken die een positief standpunt innemen ten opzichte van duurzaamheid)

Communiceren is dus belangrijk. Bedrijven moeten vertellen over welke inspanningen ze leveren. Dan kunnen ze de consument activeren en zo ontstaat een positieve vicieuze cirkel. Uiteraard geldt dat niet voor de bedrijven die greenwashen. Die worden dubbel gesanctioneerd: mensen kopen de producten niet meer en vertellen dat ook door.

Je hebt ook een boodschap voor de overheid die een sleutelrol speelt in de duurzaamheidsproblematiek.

Reguleer meer. En verdeel daarbij de problematiek in stukjes. Het is zo’n groot probleem dat mensen denken dat hun gedrag toch geen impact kan hebben. Maak dat behapbaar, zodat mensen wel de indruk krijgen dat ze wel het verschil kunnen maken. Dat heeft goed gewerkt met de herbruikbare boodschappentassen en sorteren. Het volgende onderwerp is dat van de plastic verpakking: mensen zijn klaar voor een gedragsverandering en voor een regulering. En de tweede boodschap is meer te informeren: de helft van de Belgen weet niet hoe ze kunnen verduurzamen.

Ondertussen ben je al druk bezig met je volgende project. Kun je daar iets meer over vertellen?

Samen met Bart Lombaerts (Spyke), Kristof Lasure (De Filmmakerij) en regisseur Mathias Brouns werk ik aan een documentaire, The Decade of Action,  over de rol van de bedrijfswereld in deze decade of action. Duurzaamheid is niet alleen een klimaatprobleem, maar is ook een economisch en sociaal probleem. En de volgende tien jaar zijn bepalend hoe we het ervan af zullen brengen. Een aantal belangrijke thoughtleaders geven er hun mening over, onder andere Frans Timmermans, Paul Polman (ex-CEO Unilever), Johan Rockström (Director Potsdam Institute), Ryan Getller (CEO Patagonia), Gillian Tett (editor-at-large Financial Times) en Prof. Ioannis Ionnaou (London Business School).

De première is op 11 december, ter gelegenheid van de vijfde verjaardag van het Parijsakkoord. Ook daarvoor is het dus vijf voor twaalf.

Archief / TRAINING&BOOKS