Fr

MEDIA

DPG Media onthult strategie en kondigt bouw dataplatform aan

Woensdag 23 September 2020

DPG Media onthult strategie en kondigt bouw dataplatform aan

Tijdens een strak geregisseerde online B2B presentatie vatte DPG Media zijn B2B en B2C strategie voor de komende maanden en jaren samen en kondigde niet alleen de komst van Eurosport en ID in zijn regieportefeuille aan, maar ook zijn plannen voor de ontwikkeling van een nieuw eigen dataplatform.

"Het DNA van DPG Media is onveranderd", aldus CEO Kris Vervaet die de presentatie inleidde met een korte samenvatting van de groepsstrategie, "maar naast de digitale acceleratie zullen we meer dan ooit de nadruk leggen op partnerships in de toekomst: 'Partner or Die'. Dat blijkt onder andere uit de recente overeenkomsten die gesloten werden met majors als Discovery en nu ook Viacom."

Eerder dit jaar werd al bekendgemaakt dat DPG Media vanaf 2021 de commercialisering van de lineaire zenders Discovery en TLC op zich zal nemen. Dit partnerschap wordt uitgebreid met de commercialisering van twee extra lineaire zenders uit de Discovery-stal: Eurosport en ID (Investigation Discovery). De content van Eurosport zal bovendien niet enkel te zien zijn op het lineaire kanaal, maar de hoogtepunten van zowat alle grote sportwedstrijden zullen in de vorm van korte samenvattingsclips te zien zijn op HLN. Ook die zal door DPG vermarkt worden.

Anderzijds kondigde de groep enkele dagen de komst van Viacom-zenders MTV, MTV.be, MTV Play et Comedy Central aan. Niet alleen voor de regie, maar ook voor het aanbieden van MTV-content op VTM GO en een selectie van shortfom content op HLN.

"Aan de basis van deze portfoliostructuur met vier pijlers (lineair, AVOD, SVOD en shortform) met enkel must see formats dankzij de content van eigen merken en partnerships met majors, ligt de vaststelling dat video groeit, maar dat de consument anders kijkt dan vroeger. De commerciële strategie vertrekt dan ook vanuit een video-ecosysteem waar on- & offline samen vermarkt worden", zei Wilfried Celis (Business & Development Director) daarover.

Naast de lokale (en externe) content die de groep biedt, wil hij in de toekomst extra hard inzetten op data en reporting tools, om zo niet alleen zijn consumenten maar ook zijn adverteerders in alle transparantie en in een veilige omgeving nog beter te kunnen servicen.
"We willen ons positioneren als een volwaardig alternatief voor Facebook een Google, ook in Nederland", aldus Ben Jansen (CCO). "We zijn te lang bescheiden gebleven en mikken op een daily reach van 65% daily reach met al onze kanalen (nu 38%). Dat is meer dan Facebook (64%) of YouTube (33%)."
De regie wil dus investeren in de aantoonbare kwaliteit van het bereik, via research en een ambitieuze datafilosofie. Olivier Van Zeebroek (digital director): "De data van lokale mediabedrijven worden steeds belangrijker door de verdwijning van third party cookies." De groep werkt dan ook aan een dataplatform dat tegen 2021 moet klaar zijn. We bouwen een toekomstbestending 360° beeld van onze internetgebruikers via onze content, diensten en schaal."

Meer details over de verschillende presentaties van DPG Media ontdek je hier: Kris VervaetBen JansenWilfried Celis en Olivier Van Zeebroeck.

Archief / MEDIA